Afgelopen jaar hebben we aan een nieuwe huisstijl gewerkt. Van accountant die meekeek met onze ondernemers zijn we gegroeid naar het advieskantoor dat ondernemers helpt bij een heldere blik op hun toekomst. De stip op de horizon. We geven inzicht, denken van daaruit mee en werken samen aan gestelde doelen. “Op die stip kun je koersen en alle bedrijfsplannen afstemmen”, legt Jos Felix uit. Bij deze werkwijze past een nieuwe, persoonlijke en frisse huisstijl. Een die volledig uitstraalt waar we nu voor staan.
De omslag die felix maakte, verduidelijkt Jos met een mooie metafoor. “Vroeger reed de accountant met de ondernemer mee achterin de kofferbak. Hij maakte de hele rit mee en voelde alle hobbels”, vertelt Jos. “Maar als de achterklep openging, was hij op een onbekende locatie. Dat veranderde al in de accountant op de achterbank, maar ook die richtte zijn blik met name op de achteruitkijkspiegel. Inmiddels zitten wij voorin náást de ondernemer. We weten waar hij of zij heen wil, zien wat er aan komt, terwijl we ook de achteruitkijkspiegel in de gaten houden. We maken nu de reis bewust mee en spreken de ondernemer tijdens de rit ook. We weten daardoor wat er speelt en springen daar actief op in.”
Van groot belang bij die nieuwe manier van werken, was een vergaande automatisering. Actuele cijfers moeten op ieder moment beschikbaar zijn voor de ondernemer.
“Ons werkproces is flink efficiënter geworden en geautomatiseerd”, legt Jos uit. “Daardoor is er meer tijd vrijgekomen om ondernemers toekomstgericht te adviseren en inzicht te bieden. Een ondernemer kent nu duidelijk zijn koers en weet waar hij aan het eind van het jaar staat. Als de stip op de horizon is gezet, weet je welke kant je op moet.”
Felix richt zich al een tijdje meer op rendementsverbetering bij ondernemers. Harold Ridderbos en Jos zijn daarin gespecialiseerd.
“Als eerste stap stellen we voor ondernemers een branchevergelijking op”, legt hij uit. “Vervolgens maken we een analyse in drie fasen. Eerst kijken we naar de huidige bedrijfssituatie en het verbeterpotentieel. Dat werken we uit in een concreet jaarplan. Als laatste monitoren we de te maken stappen gedurende dat jaar. Worden de doelen bereikt? Op welke punten moeten we bijsturen?”
Collega Jeniene Penninkhof is gecertificeerd financieringsspecialist bij felix. “Daardoor kan zij ondernemers optimaal begeleiden bij liquiditeitsvraagstukken en financieringsaanvragen”, vertelt Jos. “De kans op slagen van een financiering vergroot je daarmee aanzienlijk. Zo kunnen onze ondernemers hun nieuwe doelen halen en hun bedrijf verder laten groeien door investeringen”. Zo komen we samen uit bij het gestelde doel voor de onderneming.
Alle ondersteuning die felix biedt, moet een glimlach op het gezicht van de ondernemer toveren. Een persoonlijke benadering blijft daarbij voorop staan. Dit is ook verwerkt in de nieuwe huisstijl van felix.
“We willen het ondernemers makkelijk maken”, legt Jos uit. “Dat zie je in onze huisstijl terug. Al onze diensten vallen nu bijvoorbeeld onder één naam: felix. met een punt erachter en geschreven met een kleine letter. Daarmee symboliseren we simpelheid, laagdrempeligheid en een persoonlijke benadering. De punt staat ook voor de stip op de horizon; voor zowel de zakelijke als persoonlijke groei van onze klanten én onszelf.”
Ook de website van felix heeft de afgelopen tijd een flinke restyle gehad. Een stuk toegankelijker voor (potentiële) klanten, want alles is volledig vanuit zijn of haar uitdagingen benaderd. Informatie is beter vindbaar en je kunt zelf online berekeningen doen. Ook kun je veel beter ontdekken wie we zijn en welke hulp jij als ondernemer van ons kunt verwachten. Hiermee zijn alle puzzelstukjes op zijn plek gevallen.