Blog

‘Cash is King’, dus kom in actie!

dinsdag 04 mei 2021

Goed voorbeeld doet goed volgen. Niets nieuws onder de zon zou je zeggen. Of toch wel? Heb jij je namelijk wel eens gerealiseerd dat dit ook op gaat voor jouw debiteurenbeleid? Een gedisciplineerd debiteurenbeleid zorgt namelijk voor een gedisciplineerd betaalbeleid! En dit geldt ook omgekeerd: hoe lakser jij bent, hoe lakser het betaalgedrag van jouw debiteur zal zijn. Benieuwd hoe je een effectief debiteurenbeleid voert? Lees dan verder!

Jouw probleem

Een grote (onbetaalde) debiteurenportefeuille is leuk en aardig. Maar bestaat jouw debiteurenportefeuille vooral uit wanbetalers? Dan is jouw debiteurenportefeuille alsnog weinig waard. Niks frustrerender dan te moeten wachten op betaling van facturen. Naast frustratie is het ook voor je liquiditeit en dús je toekomstplannen niet wenselijk. Daarbij is de kans erg groot dat je het werk voor die opdrachtgever al een tijd terug hebt uitgevoerd. Eigenlijk ben jij aan het voorschieten. Dat is niet wat je wilt.

Oplossing?

Zorg dat lakse debiteuren de toekomstplannen van jouw onderneming niet in gevaar brengen. En het managen van het betalingsgedrag van jouw klanten, begint bij jezelf. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van de factuur. Wist je dat hoe langer je wacht, hoe later betaling volgt? Als jij blijkbaar geen haast hebt met versturen van de factuur, denkt jouw klant dat betaling ook wel geen haast zal hebben.

“Het managen van het betalingsgedrag van jouw klanten, begint bij jezelf.”

Daarnaast is het een absolute aanrader om discipline te hebben in je debiteurenbeleid. Geen betaling ontvangen binnen de betalingstermijn zoals aangegeven? Zoek persoonlijk contact met de debiteur door een belletje. Eventuele vragen of onduidelijkheden tackel je en daarmee wordt je debiteurenbeheer meteen een vorm van relatiebeheer. Toch geen betaling? Stuur een herinnering, zodat de debiteur doorheeft dat jouw belletje geen eenmalige actie was.

Blijf het persoonlijk contact zoeken als betaling nog steeds achterwege blijft. Durf ook te vragen naar de reden van de achterblijvende betaling. In sommige gevallen is er geen sprake van onwil, maar is samen zoeken naar een oplossing de juiste weg. Blijft betaling uit? Stuur dan een duidelijke aanmaning. Zo maak je aanspraak op je wettelijke rechten bij wanbetaling en incasso.

Je zult zien dat je stapel onbetaalde facturen snel slinkt wanneer je in actie komt. Net als de tijd die je besteed aan debiteurenbeheer. Niets doen is geen optie. Zoek persoonlijk contact en maak dat jouw debiteurenbeheer het verlengde van relatiebeheer wordt.

Weten wat je kunt doen om dit probleem bij de start al te tackelen? Kijk dan ook eens naar deze tips!

Lees verder

Logo felix.
Goudplevier 123
8271 GB IJsselmuiden
Duurzaamheid
felix. en duurzaamheid
Lees het hier
Daar word jij wijzer van
Gratis tips afgestemd op jouw branche
Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte van nieuwe regelgeving en andere nieuwswaardigheden.
felix. © 2024 Alle rechten voorbehouden.
Disclaimer | Privacy | Algemene voorwaarden