Voor de Paardenkrant gaf onze directeur Jos Felix een interview over het financieel managen van een hippische onderneming. Daarin gaf hij een aantal bruikbare tips. Vandaag tip 3: Ken de kostprijs van je producten!
“De kostprijs is het totaal aan kosten dat je maakt voor het leveren van een product of dienst. Een veelgemaakte fout is dat ondernemers zich niet bewust zijn van hun kostprijs. Heel vaak hanteren ze een kostprijs van een collega, een prijs die ze in de markt gehoord hebben of een kostprijs die ze hebben vernomen van hun brancheorganisatie. Maar hun eigen kostprijs kan weleens veel hoger liggen. Ik heb het niet zo op cijfers uit de brancheorganisaties. Ik help ze liever hun eigen kostprijs uit te rekenen, gewoon uitgaan van eigen kracht.”
“Als je de kostprijs weet, dan ga je vervolgens kijken welk verkooptarief je eraan kunt hangen bij een bepaalde winstverwachting. Daarbij moet je dan kijken of je dat in de markt kunt wegzetten. Een lestarief van honderd euro, kan dat wel? Accepteert men dat in e markt waarin je opereert? Is dat de realiseren? Of moet je naar vijftig euro of misschien zelfs wel dertig euro? Dat ligt aan je concurrentiepositie, maar ook aan wat voor persoon je bent en wat voor status je hebt opgebouwd.”