Blog

Help! Mijn lesklant betaalt niet. Wat nu?

maandag 16 nov 2020

Niet betalende klanten zijn vervelend. Ook in de paardenwereld komt het geregeld voor. Denk aan lesklanten die je op factuurbasis laat betalen, maar betaling vervolgens uitblijft. Frustrerend, want ondertussen heb jij waarschijnlijk al meerdere lessen gegeven aan de ruiter of amazone. Werkzaamheden waar uiteraard gewoon voor betaald moet worden. Jouw schoorsteen moet immers ook blijven roken. Hoe ga je het beste om met niet of slecht betalende lesklanten? Wij merken dat hippisch ondernemers dit in de praktijk vaak lastig vinden. We geven je 5 tips.

Tip 1: zit er zelf zo kort mogelijk op

Zoek actief contact met de klant om over de betalingsachterstand te praten en probeer zo veel mogelijk door te vragen. Mogelijk is er iets aan de hand waar jij niets vanaf weet.

Tip 2: maak concrete afspraken

Probeer zo concreet mogelijke afspraken te maken over de betalingsachterstand. Neem bijvoorbeeld geen genoegen met “ik maak de betaling volgende week in orde”, maar spreek concreet af dat je er vanuit gaat dat betaling voor woensdag 13:00 uur ontvangen moet zijn.

Tip 3: wat met toekomstige lessen?

Denk na wat je wilt met toekomstige lessen zolang de betalingsachterstand niet door de lesklant is ingehaald. Wil je gewoon door blijven gaan met lesgeven om de relatie met de ruiter/amazone goed te houden? Of doe je jezelf daarmee eigenlijk flink tekort? Het is helemaal niet gek om jouw lessen tot nader orde op te schorten totdat de klant weer bij is met de betalingsachterstand.

Tip 4: eventuele verdere juridische stappen

Blijft betaling nog steeds uit? Dan behoren een incassoprocedure en eventuele verdere juridische maatregelen tot de mogelijkheden.

Tip 5: maak jouw eigen instructie-overeenkomst

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Zo kun je bijvoorbeeld ook met de lesklant afspreken dat er na afloop van iedere les contant betaald moet worden. Ook kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om vooruit te factureren. Zo verklein je voor jezelf de risico’s op non-betaling. Wil je het helemaal goed regelen met jouw lesklanten? Werk dan met instructie-overeenkomsten. In een overeenkomst kun je niet alleen heldere afspraken maken over betaling, maar bijvoorbeeld óók over aansprakelijkheid en hoe jij omgaat met een annulering van de les. Een passend instructieovereenkomst maken we samen. Wil jij je risico’s afdekken? Neem dan contact met ons op via info@felix.nl of kijk eens op onze pagina voor hippische contracten.

Logo felix.
Goudplevier 123
8271 GB IJsselmuiden
Duurzaamheid
felix. en duurzaamheid
Lees het hier
Daar word jij wijzer van
Gratis tips afgestemd op jouw branche
Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte van nieuwe regelgeving en andere nieuwswaardigheden.
felix. © 2024 Alle rechten voorbehouden.
Disclaimer | Privacy | Algemene voorwaarden