Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap. Onlangs interviewden zij Jos voor hun website. ‘De paardenbranche vraag om specifieke kennis en kunde’.
Door zijn dochters rolde Jos Felix de paardenwereld in. Al snel wisten de hippische ondernemers hem en zijn collega’s te vinden voor financieel, fiscaal en juridisch advies. Inmiddels is Felix Accountants & Belastingadviseurs uitgegroeid tot een specialist in de hippische sector.
‘Ik heb met veel plezier gewerkt bij een aantal top 10 kantoren, maar had een andere kijk op de relatie met de klant. Voor mij is het belangrijk om gewoon een kopje koffie te kunnen drinken met een ondernemer. Als daar dan meerwerk uitkomt, is dat mooi meegenomen, maar dat is niet het doel van mijn bezoek. Ik deed al de boekhouding van een aantal klanten en op een gegeven moment heb ik besloten voor mijzelf te beginnen. Aan de keukentafel in mijn huis in IJsselmuiden ben ik begonnen met Felix Accountants. De keukentafel werd al gauw te klein, dus zijn we verhuisd naar het huidige pand. Inmiddels zijn we met 15 FTE, waaronder meerdere (assistent) accountants, fiscalisten, bedrijfsjuristen en een P&O adviseur. Felix richt zich op het MKB met als speerbranches de bouw, transport en de hippische sector.’
‘Mijn dochters rijden allebei paard, dus ik was bekend met de paardenwereld. Zo’n vijf jaar geleden werd ik door een eigenaar van een paard gevraagd te helpen met een akkefietje met de verkoop van zijn paard. Na deze man volgden er al snel meer ondernemers in de hippische sector met de vraag of wij ze konden helpen. Zo is het balletje gaan rollen. Wij spreken de taal van die ondernemers, weten waar men het over heeft en tegenaan loopt. Dat vinden ze erg prettig. Al gauw werden we specialist in de hippische sector. We hebben een site speciaal voor ondernemers in de paardenwereld: Felix Hippisch. Ook de Belastingdienst erkent onze rol als expert en houdt op al onze fiscale diensten slechts horizontaal toezicht.’
‘De paardenbranche vraagt om specifieke kennis en kunde op financieel, administratief, fiscaal en juridisch gebied. Veel mensen weten bijvoorbeeld niet wat het verschil is tussen een ruin en een hengst, terwijl dit fiscaal gezien een behoorlijk verschil is. De verkoop van een paard is normaal belast met 21% BTW, maar als het een dekhengst is, mag hij onder 6%. En als je een hengst hebt die dekhengst is en ook in de sport wordt uitgebracht, dan kun je een combinatie toepassen. Dus driekwart onder 6% en een kwart onder 21%. Ook de stalling kun je opsplitsen, een derde is dan onbelast, een derde valt onder 6% en een derde valt onder 21%. We hebben het boekje “Paard en Fiscus” uitgebracht met daarin de 50 juridische en fiscale vragen, en uiteraard antwoorden, die het vaakst aan ons gesteld worden door de hippische ondernemers. Ons boekhoudpakket, Yuki, is ook helemaal op maat gemaakt voor de paardensector. Onder andere het grootboekrekeningschema is aangepast aan de manier waarop de hippische ondernemers hun onderneming sturen. Bij de kostenindeling worden bij bijvoorbeeld de pensioenstalling niet alleen de opbrengsten, maar ook de kosten weergegeven. Dat geeft dus het juiste inzicht.’
‘Ik ben vijf jaar geleden al bezig geweest met Yuki. Daar was ik gelijk heel enthousiast over: het is precies wat de ondernemer en ik zoeken. Alleen bleek dat het personeel en de ondernemer er nog niet klaar voor waren. Ik ben de ontwikkelingen wel altijd blijven volgen en heb op een gegeven moment de verschillende pakketten naast elkaar gelegd. Yuki sprong er weer uit. Ze hebben niet alleen een goede scan- en herkenoplossing, workflow en communicatieportal, maar ook de app, de goede inzichtelijkheid en de betaallijstfunctionaliteit. Tevens kun je ermee factureren, je uren registreren en de open API’s maken het mogelijk om het Yuki boekhoudplatform te laten communiceren met externe systemen. Daarnaast is het gewoon een heel prettig bedrijf. Ze geven goede begeleiding en ondersteunen goed in de implementatie van de nieuwe pakketten en het opleiden van de medewerkers. Yuki komt ook regelmatig langs voor een administratiescan. Ik rolde de eerste keer van mijn stoel toen mijn softwareleverancier uit zichzelf langskwam om dingen te verbeteren en tips te geven. Dat had ik nog nooit meegemaakt.’
‘De hippische sector is veel onderweg, bij wedstrijden en ook in het buitenland. Zij maken heel veel gebruik van de Yuki-app. Vroeger waren ze alle losse bonnetjes kwijt, maar nu maken ze snel even een foto van de bon, scannen hem in en zetten hem in de app. Het zijn allemaal aftrekbare kosten, die ze vroeger dus kwijt waren. Vervolgens hebben ze een hogere winst waar ze meer belasting moeten betalen. Nu hebben ze de bewijsstukken, zodat de kosten opgevoerd kunnen worden. Ook de chatfunctie vinden de meeste ondernemers heel prettig. Wij stellen een vraag over hun administratie en zij kunnen deze beantwoorden als het hun uitkomt. Het document zit erbij, dus ze zien gelijk welke factuur wij bedoelen. Een andere functionaliteit is de Outlook-agenda. De instructrices houden hun agenda bij in Outlook en wij halen vervolgens de uren eruit en stellen de facturen op. Wij werken alles binnen 24 uur bij en de bankregels worden automatisch verwerkt in de online boekhouding van Yuki. Ook het debiteurenbeheer hebben wij geautomatiseerd. Na de betaaltermijn gaat er automatisch een betalingsherinnering uit. Daar hebben ze dus geen omkijken meer naar. Dat vinden ze heerlijk.’