CORONA - Noodloket zwaar getroffen ondernemers coronacrisis geopend!

Vrijdagmiddag 27 maart om 16:30 is het Noodloket geopend voor ondernemers die zwaar zijn getroffen door de coronacrisis en de maatregelen die de overheid heeft genomen ter bestrijding van het virus. De regeling wordt ook wel TOGS genoemd: Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren. Denk aan cafés, restaurants, kappers, reisorganisaties, rijschoolhouders en fitnesscentra. Via het Noodloket kunnen zwaar getroffen ondernemers een eenmalige tegemoetkoming van € 4.000,- krijgen. Doel is om bedrijfskosten, zoals de vaste lasten, te kunnen blijven betalen.

Welke branches vallen onder deze regeling?

De sectoren die nu o.a. in aanmerking komen zijn:

  • eet- en drinkgelegenheden;
  • bioscopen;
  • haar- en schoonheidsverzorging (o.a. kappers, pedicures, visagisten);
  • reisbemiddeling en reisorganisaties;
  • rijschoolhouders;
  • sauna’s;
  • solaria;
  • zwembaden;
  • fitnesscentra;
  • sportclubs en sportevenementen;
  • bepaalde private culturele instellingen, zoals musea, circus, theaters, schouwburgen en muziekscholen.

Update 30 maart 2020: op 28 maart heeft het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) een uitbreiding van de regeling bekend gemaakt. De regeling staat nu, vanaf maandag 30 maart, open voor extra groepen ondernemers in de non-food sector, zoals winkeliers.

Update 8 april 2020: Gisteravond, 7 april, heeft het kabinet de ondernemingen die in aanmerking komen voor de tegemoetkoming via het Noodloket weer verder uitgebreid. De nieuwe SBI-codes zijn inmiddels bekend gemaakt. De volledige lijst met SBI-codes is hier te vinden. Het gaat onder andere om contactberoepen en kleine MKB-winkeliers in de food, dienstverlening zoals taxi’s, praktijken van onder andere tandartsen, fysiotherapeuten en toeleveranciers van eet-en drinkgelegenheden of (culturele) evenementen. Deze extra toevoegde ondernemers kunnen vanaf uiterlijk 15 april 2020 terecht bij het verruimde Noodloket.

Update 29 april 2020: Vanaf 29 april 2020 is de regeling verder versoepeld. Ondernemers kunnen nu ook via hun geregistreerde nevenactiviteit(en) aanspraak maken op de eenmalige tegemoetkoming van € 4.000,-. Na analyse van de meldingen van ondernemers is namelijk gebleken dat een geregistreerde nevenactiviteit soms beter aansluit op de daadwerkelijke bedrijfsactiviteiten. Een vereiste is wel dat de ondernemer uitsluitend op basis van de geregistreerde nevenactiviteit voldoet aan de minimumvereisten qua omzetverlies en de vaste lasten (beiden 4.000 euro, zie ook hieronder).

Aan welke voorwaarden moet ik voldoen?

Om een beroep te kunnen doen op het Noodloket moet je voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • de onderneming is voor 15 maart opgericht en ingeschreven in het Handelsregister van de KvK;
  • de hoofdactiviteit zoals hierboven genoemd moet blijken uit de inschrijving van peildatum 15 maart 2020 in het handelsregister. Daarbij wordt gekeken naar de SBI-codes (Standaard Bedrijfsindeling codes). De SBI-code kan niet met terugwerkende kracht worden gewijzigd. Sta je geregistreerd onder een verkeerde SBI-code? Meld dit dan bij het RVO. Per geval zullen zij naar de registratie kijken;
  • in de onderneming werken maximaal 250 personen;
  • de onderneming heeft een fysieke vestiging in Nederland;
  • als hoofdregel moet het gaan om ondernemingen die gevestigd zijn buiten de woning. Op deze hoofdregel zijn in ieder geval eet- en drinkgelegenheden uitgezonderd, bijvoorbeeld een café waar de eigenaar boven woont. Update 8 april 2020: inmiddels heeft het kabinet een nadere toelichting gegeven op deze voorwaarde. Daardoor komen ondernemingen waarbij het vestigingsadres gelijk is aan het woonadres mogelijk toch in aanmerking voor de tegemoetkoming. Meer info lees je in deze blog;
  • de tegemoetkoming is eenmalig € 4.000,- per onderneming. De tegemoetkoming is dus niet per vestiging;
  • de onderneming mag niet failliet zijn en je mag geen verzoek tot verlening van surseance van betaling hebben ingediend bij de rechtbank;
  • je dient te verklaren dat je in de periode van 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020 een omzetverlies verwacht van ten minste € 4.000,- en een betaling van vaste lasten van tenminste € 4.000,- (ook na gebruik van andere door de overheid beschikbaar gestelde steunmaatregelen);
  • je dient te verklaren dat je over het huidige belastingjaar en de afgelopen 2 belastingjaren niet meer dan € 200.000 aan overheidssteun hebt ontvangen;

Aanvragen mogelijk tot en met 26 juni 2020

Aanvragen kunnen door ondernemers uitsluitend online worden ingediend via de website van het RVO (klik hier) van vrijdag 27 maart 2020 16:30 uur tot en met vrijdag 26 juni 2020. De uitbetaling van de gift vindt zo snel als mogelijk plaats nadat de aanvraag is ingediend. Op de aanvragen vindt controle plaats om fraude te voorkomen. Voor de aanvraag heb je het volgende nodig:

  • een eHerkenningsmiddel niveau 1 (of hoger) of DigiD;
  • het KVK-nummer van jouw onderneming (let op: niet het vestigingsnummer/RSIN);
  • de SBI-code van de hoofdactiviteit van jouw onderneming;
  • het bankrekeningnummer van jouw onderneming;
  • het correspondentie- en bezoekadres van jouw onderneming;
  • jouw contactgegevens: naam, telefoonnummer, e-mailadres.

Tot slot

Hulp nodig bij het aanvragen van de tegemoetkoming? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag.

Jenou Prins - Personeel & Organisatie Adviseur
Jenou Prins
Personeel & Organisatie Adviseur

Kan ik je helpen?

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring ».

* = verplicht
Een ogenblik geduld…

Meer actueel

Juridische tips & tricks bij proeftijd van een werknemer: wat mag wel en niet?
Blog

Juridische tips & tricks bij proeftijd van een werknemer: wat mag wel en niet?

Juridische tips & tricks bij proeftijd van een werknemer: wat mag wel en niet?

Lees meer »
Einde proeftijd gesprek - Maak afspraken richting de toekomst
Blog

Einde proeftijd gesprek - Maak afspraken richting de toekomst

Aan het einde van proeftijd vindt er vaak een gesprek plaats tussen werkgever en werknemer. Tijdens dit gesprek is het goed om opleidingswensen te bespreken. Maar hiervoor een opleidingsplan.

Lees meer »
Een sterk fundament voor je onderneming is van groot belang in deze onzekere tijd.
Corona-helpdesk

Een sterk fundament voor je onderneming is van groot belang in deze onzekere tijd.

We zagen het met z’n allen wel aankomen. Maar een ondernemer zou geen ondernemer zijn als hij/zij niet na de eerste teleurstelling meteen schakelt en er weer met volle kracht tegenaan gaat.

Lees meer »
Ondernemen zonder juridische hindernissen dankzij onze experts
Gratis tips en advies

Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte van de nieuwste regels en wetten, de actueelste tips en de laatste adviezen.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring ».

Goudplevier 123 8271 gb IJsselmuiden +31 (0)38 333 75 74 info@felix.nl