Hoe verloopt een procedure bij de rechter?

Alle stappen in één helder overzicht

Heb jij een conflict met een klant, leverancier of werknemer of gedoe na (ver)koop van een paard en kom je er samen niet uit? Dan kan een stap naar de rechter oplossing bieden. Of heb je een dagvaarding ontvangen en vraag jij je af wat je nu kan of moet? Bekijk dan snel onze heldere uitleg met alle stappen in één overzicht.

Heb jij een klant die niet betaald? Dan begint eerst het incasso-traject. Dit is verplicht en laagdrempeliger dan een procedure. Daarnaast scheelt dit je ook een hoop geld. Ontdek hier wat je moet doen als je een niet-betalende klant hebt en hoe dat in zijn werk gaat.

1

Stap 1: Dagvaarding versturen of ontvangen

Elke dagvaardingsprocedure start met een dagvaarding, een document waarin jij van de andere partij eist dat hij of zij nakomt wat is afgesproken. Het kan ook andersom: dat jij een dagvaarding ontvangt waarin iemand anders iets eist van jou. In een dagvaarding lees je voor wanneer jij op de dagvaarding moet reageren.

 

Laat een dagvaarding niet liggen, want wie zwijgt stemt toe. Niet reageren kan betekenen dat de rechter de eis toewijst. Kom in actie en bel met ons team. Ook als het kortdag is voor de datum van de zitting. Onze juristen pakken daadkrachtig de kwestie op, zodat jij niet ten onrechte wordt veroordeeld.

2

Stap 2: Reactie op de dagvaarding

Reageren op de dagvaarding kan op twee manieren: mondeling op de zitting of door een schriftelijke reactie (conclusie van antwoord). Ben jij de procedure gestart? Dan zal de andere partij in de reactie op jouw dagvaarding laten weten waarom hij of zij het er niet mee eens is. Heb jij juist de dagvaarding ontvangen? Dan is het zaak dat jij laat weten waarom jij het niet eens bent met wat de ander eist. Vaak zien we dat ook juist juridisch de zaak helemaal niet waterdicht is. Met onze kennis en ervaring weten wij dat voor jou naar boven te halen en goed te verwoorden richting de rechter.

3

Stap 3: Zitting of nog een schriftelijke ronde?

Bij kantonzaken volgt na een eerste schriftelijke ronde een zitting. De rechter wil beide partijen in de rechtbank zien en horen waar het probleem in zit. Natuurlijk zorgen wij dat jij goed beslagen ten ijs komt. Soms blijkt dat de andere partij alsnog wil nakomen of een schikking treffen. In dat geval staan onze juristen jou bij, zodat jij na afloop ook tevreden bent met het eindresultaat van de schikking.

Soms volgt niet al direct een zitting, maar wil de rechtbank dat partijen nog eens schriftelijk op elkaars standpunten reageren. Dit hangt dus van de keuze van de rechter af.

4

Stap 4: Vonnis

In veel gevallen weet de rechter na de zitting of een tweede schriftelijke ronde genoeg om een eindoordeel te geven. Dit wordt ook wel een vonnis genoemd. In het vonnis zet de rechter de feiten kort neer, geeft hij of zij zijn argumentatie weer en komt tot een eindconclusie. Onze juristen vertalen de formele  taal van een rechter naar een duidelijke boodschap voor jou en ondernemen actie waar jij recht op hebt. Krijg jij bijvoorbeeld gelijk en moet iemand jou geld betalen? Dan gaan onze juristen direct voor jou aan de slag om dat geld te vorderen.

 

Soms is nog extra bewijs nodig of is een deskundige nodig om een onafhankelijk advies te geven. Vooral in hippische of ingewikkelde zaken kan dit voorkomen. In dat geval zal vonnis uitblijven totdat dit extra bewijs of advies is gegeven aan de rechter.

Heb jij een dagvaarding ontvangen en wil je weten wat je nu moet doen? Of heb jij een conflict en ben je benieuwd wat jouw juridische positie is? Stuur gerust even een mailtje . We staan je graag bij in lastige situaties.

 

Logo felix.
Goudplevier 123
8271 GB IJsselmuiden
Duurzaamheid
felix. en duurzaamheid
Lees het hier
Daar word jij wijzer van
Gratis tips afgestemd op jouw branche
Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte van nieuwe regelgeving en andere nieuwswaardigheden.
felix. © 2025 Alle rechten voorbehouden.
Disclaimer | Privacy | Algemene voorwaarden