Help! Mijn klanten stoppen ineens allemaal met betalen door de coronacrisis. Wat nu?

De coronacrisis veroorzaakt (terecht) paniek. Veel bedrijven zien hun omzet opdrogen, terwijl de vaste kosten gewoon blijven doorlopen. Het lijkt in eerste instantie dan ook heel logisch dat bedrijven nu geneigd zijn de ‘hand op de knip’ te houden. In deze moeilijke tijd wil elk bedrijf zoveel mogelijk liquiditeit onder zich houden. Maar: is dit wel verstandig?

Het domino-effect

Als we met z’n allen de komende tijd de hand op de knip houden, ligt het domino-effect op de loer. Zeker voor de zzp’ers en MKB ondernemers zal dit catastrofale gevolgen hebben. Maar, dit domino-effect kunnen we uiteraard ook proberen om te draaien. Als we met z’n allen ons best doen om elkaar te blijven betalen, blijven we elkaar voorzien van liquiditeit. Daardoor kunnen we niet alleen proberen om elkaar staande te houden, maar dragen we ook ons steentje bij aan het zo goed mogelijk draaiende houden van de economie.

Probeer daarom facturen zoveel mogelijk te blijven betalen

Blijf daarom je best doen om jouw leveranciers te betalen. En dat niet alleen, want probeer ook jouw leveranciers te motiveren dat óók zij op hun beurt hun best blijven doen om hun eigen leveranciers te betalen. Zo kunnen we met zijn allen proberen om een kettingreactie tot stand te brengen. Doel? De geldstroom tussen alle schakels in de keten in beweging houden én elkaar helpen het hoofd in deze coronacrisis boven water te houden.

Gratis voorbeeldbrief

Om ondernemers te helpen, stellen wij gratis een voorbeeldbrief beschikbaar om leveranciers en klanten te motiveren om te blijven betalen. Je opent de voorbeeldbrief hier.

Tot slot

Uiteraard begrijpen wij dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is, maar we zijn ervan overtuigd dat we elkaar versterken als we allemaal ons best doen om facturen te blijven betalen. Mocht je heel zwaar getroffen zijn door de corona crisis, probeer dan in ieder geval actief met jouw klanten en leveranciers naar oplossingen te zoeken. Zeker als het gaat om de zzp’ers en MKB ondernemers.

mr. Lilian Bakker - Bedrijfsjurist
mr. Lilian Bakker
Bedrijfsjurist

Kan ik je helpen?

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring ».

* = verplicht
Een ogenblik geduld…

Meer actueel

Juridische tips & tricks bij proeftijd van een werknemer: wat mag wel en niet?
Blog

Juridische tips & tricks bij proeftijd van een werknemer: wat mag wel en niet?

Juridische tips & tricks bij proeftijd van een werknemer: wat mag wel en niet?

Lees meer »
Einde proeftijd gesprek - Maak afspraken richting de toekomst
Blog

Einde proeftijd gesprek - Maak afspraken richting de toekomst

Aan het einde van proeftijd vindt er vaak een gesprek plaats tussen werkgever en werknemer. Tijdens dit gesprek is het goed om opleidingswensen te bespreken. Maar hiervoor een opleidingsplan.

Lees meer »
Een sterk fundament voor je onderneming is van groot belang in deze onzekere tijd.
Corona-helpdesk

Een sterk fundament voor je onderneming is van groot belang in deze onzekere tijd.

We zagen het met z’n allen wel aankomen. Maar een ondernemer zou geen ondernemer zijn als hij/zij niet na de eerste teleurstelling meteen schakelt en er weer met volle kracht tegenaan gaat.

Lees meer »
Ondernemen zonder juridische hindernissen dankzij onze experts
Gratis tips en advies

Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte van de nieuwste regels en wetten, de actueelste tips en de laatste adviezen.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring ».

Goudplevier 123 8271 gb IJsselmuiden +31 (0)38 333 75 74 info@felix.nl