We zagen het met z’n allen wel aankomen. Het hoofdstuk Corona is helaas nog lang niet afgesloten. Gisteravond kondigde onze regering opnieuw strengere maatregelen aan. Het kan niet anders, we zullen met z’n allen ervoor moeten zorgen dat we het Corona-virus weer terugdringen en daarmee voorkomen dat we in een tweede totale lockdown terecht gaan komen. Feit is wel dat het voor ondernemend Nederland een hard gelag is. Maar een ondernemer zou geen ondernemer zijn als hij/zij niet na de eerste teleurstelling meteen schakelt en er weer met volle kracht tegenaan gaat.
We zitten aan de start van het 4e kwartaal van 2020 en dan is het ook gebruikelijk om plannen te maken voor het nieuwe jaar. Op dit moment horen wij vaak; ‘Hoe moet ik nu plannen maken! Dat heeft zo toch geen enkele zin’. Maar toch heeft dit juist nu zin. Je moet plannen maken. Maar hoe doe je dit dan in een tijd dat alles zo onzeker is?
Dit doe je aan de hand van scenarioplanning. Een van de kenmerken van scenarioplanning is dat je je richt op zaken die je als organisatie niet onder controle hebt: de externe omgeving.
Je gaat bijvoorbeeld werken met drie verschillende scenario’s:
Er zijn verschillende programma’s beschikbaar waar je je financiële gegevens en doelen in kunt vullen en deze door kunt laten rekenen op basis van de bovenstaande scenario’s. Je verkent hiermee eigenlijk de toekomst.
Aan de hand van deze scenario’s kan je dan ook je plannen maken voor de langere termijn. Je denkt vooraf na over wat je wilt bereiken en hoe je dit wilt bereiken.
Tegenover deze manier van werken staat ad-hoc werken. Hiermee moet je op korte termijn beslissen over iets wat je niet had voorzien. Gevaar is dat je een foute beslissing neemt omdat je op dat moment te weinig informatie hebt om een goed doordacht besluit te nemen. Door vooraf te plannen kan je dit ad-hoc beslissen onder controle krijgen.
Planning betekent simpel gezegd dus niets anders dan beslissingen nemen over wat je onderneming in de toekomst wil bereiken. Hierbij laat je duidelijk zien langs welke weg(en) de voorgestelde doelen bereikt kunnen worden. Per scenario werk je deze plannen uit. Op het moment dat een ander scenario dan in werking treedt kan jij je plan voor dit scenario er direct bij pakken en hiermee verder gaan. Je versterkt hiermee het fundament van je onderneming. Je bent veel beter voorbereidt op wat er gaat komen.
Bij plannen schuilt er echter één gevaar. Soms kunnen mensen zo gefocust zijn op de doelen dat ze inflexibel worden en neemt hiermee de creativiteit en het innovatief vermogen af. Dat is jammer want wil je als onderneming echt succesvol zijn dan zul je met elkaar moeten samenwerken en elkaar kwaliteiten moeten benutten. Planning is dus een hulpmiddel. Geen doel op zich.
Wil je meer weten over scenarioplanning? En hoe wij je hierbij helpen? Harold Ridderbos helpt je graag.