Wij zoeken een assistent accountant (32-40 uur) »

Voldoe in 5 stappen aan AVG

Het kan u niet ontgaan zijn. Op 25 mei 2018 wordt definitief de Algemene Verordening Gegevensbescherming van toepassing. De AVG brengt nieuwe verplichtingen en verantwoordelijkheden met zich mee ...

Het kan u niet ontgaan zijn. Op 25 mei 2018 wordt definitief de Algemene Verordening Gegevensbescherming van toepassing. De AVG brengt nieuwe verplichtingen en verantwoordelijkheden met zich mee.

Alle bedrijven en organisaties die werken met persoonsgegevens moeten zich voorbereiden op deze AVG, dus ook kleine mkb’ers en zzp’ers. In vijf stappen bent u AVG-proof.

Stap 1: Creëer intern bewustwording, zorg voor een vast aanspreekpunt

Informeer uw medewerkers over de wetgeving, de impact van de AVG op uw huidige processen en bij wie zij terecht kunnen bij vragen. Onder de AVG krijgen uw klanten meer privacyrechten.

Stap 2: Maak een register met persoonsgegevens die u verwerkt

Documenteer welke persoonsgegevens u verwerkt en met welk doel, waar deze gegevens vandaan komen en met wie u ze deelt. Belangrijk is de wijze waarop u de toestemming van uw klanten vraagt, krijgt en registreert.

Stap 3: Breng risico's in kaart en zorg voor beveiligingsmaatregelen

Standaard moeten in uw bedrijfsvoering en ICT ingevoerd zijn:

  1. ‘Privacy by design’ voor de bescherming van persoonsgegevens: dit houdt in dat u al tijdens de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten aandacht besteedt aan privacyverhogende maatregelen.
  2. 'Dataminimalisatie' waarmee u zorgt dat u alléén persoonsgegevens verwerkt die noodzakelijk zijn voor het doel. Hiermee bespaart u zich ook nog eens een hoop werk.

Stap 4: Zorg voor documentatie van datalekken

Bij een datalek vallen persoonsgegevens in handen van derden die geen toegang tot die gegevens zouden mogen hebben. De meldplicht datalekken blijft onder de AVG grotendeels hetzelfde, alleen de eisen voor de registratie zijn strenger.

Stap 5: Breng verwerkingen door derden in kaart, sluit verwerkersovereenkomsten

Check de contracten en gemaakte afspraken goed voor alle pakketten die u heeft uitbesteed aan derden, denk aan een administratiekantoor of een arbodienst, en zorg ervoor dat alles goed is vastgelegd (de zogenaamde verwerkersovereenkomsten).

mr. Lilian Bakker - Bedrijfsjurist
mr. Lilian Bakker
Bedrijfsjurist

Kan ik je helpen?

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring ».

* = verplicht
Een ogenblik geduld…

Meer actueel

​Actueel: Verruiming werkkostenregeling vanaf 2020!
Blog

​Actueel: Verruiming werkkostenregeling vanaf 2020!

Wij houden jou als ondernemer graag op de hoogte van actuele ontwikkelingen. Vandaag een blog van Patty Geelen-Kwakkel: Verruiming werkkostenregeling vanaf 2020!

Lees meer »
​Actueel: Wet Arbeidsmarkt in balans (WAB): wat gaat er wel en niet door? ​Actueel: Wet Arbeidsmarkt in balans (WAB): wat gaat er wel en niet door?
Blog

​Actueel: Wet Arbeidsmarkt in balans (WAB): wat gaat er wel en niet door?

Wij houden jou als ondernemer graag op de hoogte van actuele ontwikkelingen. Vandaag een blog van Hanneke Beens-Westerink: Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB): wat gaat er wel en niet door?

Lees meer »
Jan helpt je verder: Haal fiscaal voordeel uit de aanschaf van je zakelijke auto!
Blog

Jan helpt je verder: Haal fiscaal voordeel uit de aanschaf van je zakelijke auto!

Praktisch advies geven over zaken waarbij De Belastingdienst een rol speelt. Daar blinkt fiscalist Jan Rolleman in uit. Bijvoorbeeld bij fiscaal voordeel halen uit de aanschaf van je auto.

Lees meer »
Ondernemen zonder juridische hindernissen dankzij onze experts
Gratis tips en advies

Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte van de nieuwste regels en wetten, de actueelste tips en de laatste adviezen.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring ».

Goudplevier 123 8271 gb IJsselmuiden +31 (0)38 333 75 74 info@felix.nl