Projecten niet meer rendabel door kostenstijging? Drie tips voor bouwondernemers

maandag 16 mei 2022

Eerder hebben we ook al een blog geschreven met tips voor bouwondernemers met stijgende kosten. Maar hoe zorg je in deze tijd waarin prijzen zó hard stijgen nog dat je bedrijf goed blijft draaien? Daarom geven we je graag een paar nieuwe tips. Zo durf je nog wel opdrachten te ondertekenen en voorkom jij dat jouw bedrijf in de rode cijfers belandt.

Tip 1: Onderzoek je rechtspositie bij het doorvoeren van prijsverhogingen bij huidige opdrachten én anticipeer nu al bij nieuwe opdrachten

Als ondernemer zul je prijsverhogingen graag willen doorberekenen aan jouw opdrachtgevers. De vraag is: kan dat zomaar? Bijvoorbeeld bij de situatie waar je al eerder een overeenkomst hebt gesloten met daarin een vaste prijs? Wat er juridisch mogelijk is, zal telkens afhangen van alle omstandigheden van het specifieke geval. Wat staat er in de overeenkomst en/of algemene voorwaarden en wat hebben partijen samen besproken? Naast bestaande overeenkomsten is het ook verstandig om bij toekomstige opdrachten goed te anticiperen op prijsverhogingen en daarmee jouw positie te versterken, bijvoorbeeld via een prijswijzigingsbeding. Wil je hier meer over lezen? Lees dan deze blog

Tip 2: kostprijsberekening per medewerker

De lonen zijn gestegen afgelopen jaar, dit kon je lezen in onze eerste blog. Weet wat je medewerker kost na de invoering van de nieuwe CAO? Heb jij dat scherp zodat je je offertes op de juiste prijzen baseert? Start met het maken van een kostprijsberekening per medewerker. Want wat kost een medewerker jou nou écht? Calculaties maken zonder de kostprijs per medewerker helder te hebben is geld weggooien. Wilbert helpt je hierbij graag.

Tip 3: analyseer jouw bedrijfscapaciteit en maak een jaarplan

Bekijk waar binnen jouw bedrijf ruimte te maken is. Zijn jouw projecten nog wel rendabel genoeg? Wat doet de kostenstijging met jouw marges? Heb je wel daadwerkelijk alle kosten in beeld? Maar kijk ook zeker naar jouw capaciteitsruimte. Sommige bedrijfsprocessen slurpen tijd zonder dat je daarvan bewust bent. Een enorme kans op rendementsverbetering. Vernieuwen van oude gewoontes levert jouw personeel tijd op en jou dus geld. Nu is het tijd om door te pakken! Welk verbeterpotentieel ga jij benutten? Stel doelen en meetpunten want tussentijds meten motiveert.

Samen sparren over jou weg naar je doelen

Weet jij zelf heel goed waar je heen wilt, maar loop je vast in de uitvoering hiervan? Neem dan eens contact op met Jos Felix. Samen met jou kijken zij graag vooruit. Waar verdien je aan? Op welke producten of diensten? En waar maak je verlies op zonder dat je het doorhebt? En is het wel verstandig om élke opdracht aan te nemen, of kun je juist meer rendement behalen door soms ook eens nee te zeggen? Samen maken we graag een concreet jaarplan waar jij het komende jaar verder op kunt bouwen én meten.

Vragen?

Kortom, wil jij weten hoe jou bedrijf ervoor staat en wat je eraan kan doen? Lastig waar te beginnen en hoe je dit aanpakt? Neem dan contact op met Jos Felix. Zij geven jou graag handvatten om een start te maken met het analyseren van jouw bedrijf, kosten, capaciteit, bedrijfsprocessen, prijszetting & commercieel gedrag.

Logo felix.
Goudplevier 123
8271 GB IJsselmuiden
Duurzaamheid
felix. en duurzaamheid
Lees het hier
Daar word jij wijzer van
Gratis tips afgestemd op jouw branche
Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte van nieuwe regelgeving en andere nieuwswaardigheden.
felix. © 2024 Alle rechten voorbehouden.
Disclaimer | Privacy | Algemene voorwaarden