​Cijfers als financieel cabaret? Zo creëer je meer rendement voor jouw bedrijf! »

Kostenstijging de baas zijn? 3 tips voor bouwondernemers!

​Ben jij als ondernemer in de bouw op dit moment ook zo ontzettend druk? Je bent niet de enige. Veel ondernemers in de bouwsector zitten namelijk bomvol met werk. En gelukkig maar, want ondanks de coronacrisis heeft de bouwsector eigenlijk heel goed door kunnen draaien. Omdat er nu vaak een slag in de rondte wordt gewerkt, wordt al snel vergeten om ook vóóruit te blijven kijken. Want anticipeer jij eigenlijk al op de aankomende loonkostenstijging? En hou jij in je offertes al rekening met de grote kostenstijging van bouwmaterialen? Is het antwoord op deze vragen 'nee', dan is het tijd om actie te ondernemen. Daarom 3 tips wat jij als ondernemer nú al kunt doen!

Forse stijging loonkosten* & bouwmaterialen

De loonkosten in de bouwsector zullen volgend jaar met ruim 4,5% (!) stijgen. Ook de prijzen van bouwmaterialen zijn enorm gestegen (en het einde van die stijging is nog niet eens in zicht). Als je niet op tijd anticipeert op de aankomende ontwikkelingen zullen je marges waarschijnlijk slinken, met misschien wel uiteindelijk rode cijfers tot gevolg. Want een project dat goed lijkt kan door de aanzienlijke kostenstijgingen volgend jaar ineens voor een verlies zorgen. Met onderstaande 3 tips ben jij hierop voorbereid.


Kom in actie!

Tijd voor actie dus. Maar… waar begin je? Drie tips die elke bouwondernemer kan toepassen:

Tip 1: kostprijsberekening per medewerker

Start met het maken van een kostprijsberekening per medewerker. Want wat kost een medewerker jou nou écht? En hoe ziet dat er straks uit als de loonkosten ruim 4,5% stijgen? Calculaties maken zonder de kostprijs per medewerker helder te hebben is geld weggooien. Voorkom dat! Kom je er zelf niet uit of heb je hierover vragen? Onze P&O adviseur Wilbert Prins helpt je graag verder. Je bereikt hem via wilbert@felix.nl.

anticipeer jij eigenlijk al op de aankomende loonkostenstijging?

Tip 2: analyseer jouw bedrijfscapaciteit

Analyseer waar binnen jouw bedrijf ruimte te maken is. Zijn jouw projecten nog wel rendabel genoeg? Wat doet de kostenstijging met jouw marges? Heb je wel daadwerkelijk alle kosten in beeld? Maar kijk ook zeker naar jouw capaciteitsruimte. Sommige bedrijfsprocessen slurpen tijd zonder dat je daarvan bewust bent. Een enorme kans op rendementsverbetering. Vernieuwen van oude gewoontes levert jouw personeel tijd op en jou dus geld. Kortom, weten hoe jou bedrijf ervoor staat geeft je een enorme voorsprong. Lastig waar te beginnen en hoe je dit aanpakt? Neem dan contact op met Jos Felix of Jenou Prins (jenou@felix.nl). Zij geven jou graag handvatten om een start te maken met het analyseren van jouw bedrijf, kosten, capaciteit, bedrijfsprocessen, prijszetting & commercieel gedrag.

Tip 3: meten = weten

Na bovenstaande tips heb je het inzicht in jouw kostprijs per medewerker en weet je waar binnen jouw bedrijf krapte en ruimte zit. Nu is het tijd om door te pakken! Welk verbeterpotentieel ga jij benutten?

Nu is het tijd om door te pakken!

Stel doelen en meetpunten. Want tussentijds meten motiveert. Of dat nu in je persoonlijk leven of als ondernemer is. Weet jij zelf heel goed waar je heen wilt, maar loop je vast in de uitvoering hiervan? Neem dan eens contact op met Jos Felix of Jenou Prins (jenou@felix.nl). Samen met jou kijken zij graag vooruit naar het komende jaar. Waar verdien je aan? Op welke producten of diensten? En waar maak je verlies op zonder dat je het doorhebt? En is het wel verstandig om élke opdracht aan te nemen, of kun je juist meer rendement behalen door soms ook eens nee te zeggen? Samen maken we graag een concreet jaarplan waar jij het komende jaar verder op kunt bouwen én meten.

*Update 6 september 2021: de CAO Bouw & Infra 2021-2022 is algemeen verbindend verklaard. Bekijk hier de inhoud van de nieuwe CAO

Dit betekent onder andere dat met terugwerkende kracht per 01-08-2021 (1,5%) en per 01-01-2022 (3%) medewerkers recht hebben op een salarisverhoging. Daarnaast geldt dat in de laatste loonperiode van 2021 medewerkers recht hebben op een eenmalige bruto uitkering van 1% over het vast overeengekomen jaarloon. De werkgeverslasten zullen hierdoor dus stijgen.

Vragen?

Kom dan vandaag nog in actie. Bel ons via 038 - 333 75 74 of vul eenvoudig onderstaand contactformulier in.

drs. Jos Felix RA/AA - Directeur en bedrijfsadviseur
drs. Jos Felix RA/AA
Directeur en bedrijfsadviseur

Kan ik je helpen?

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring ».

* = verplicht
Een ogenblik geduld…

Meer actueel

Fiets van de zaak
Blog

Fiets van de zaak

Op de fiets naar de zaak. Wist je dat dat ook voordeliger kan zijn?

Lees meer »
Vakbondscontributie fiscaalvriendelijk verlonen: win-win situatie voor werkgever én werknemer!
Blog

Vakbondscontributie fiscaalvriendelijk verlonen: win-win situatie voor werkgever én werknemer!

Hoe jij met een win-winsituatie de vakbondscontributie kunt betalen

Lees meer »
"Ons rendement steeg met ruim 20%"
Referentie: Voegbedrijf Heldoorn

"Ons rendement steeg met ruim 20%"

Hanteer jij als ondernemer de juiste kostprijs voor de door jou geleverde diensten of producten? Zodat je onderaan de streep ook daadwerkelijk het gewenste bedrag overhoudt?

Lees meer »
Ondernemen zonder juridische hindernissen dankzij onze experts
Gratis tips en advies

Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte van de nieuwste regels en wetten, de actueelste tips en de laatste adviezen.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring ».

Goudplevier 123 8271 gb IJsselmuiden +31 (0)38 333 75 74 info@felix.nl
felix tandwiel linkedin instagram facebook