Is een arbeidsovereenkomst opstellen persé nodig?

En dan ben je eruit! Je hebt de medewerker gevonden die bij jouw organisatie past. Je hebt een gesprek gehad over de arbeidsvoorwaarden met de medewerker, het is rond. Je moet alleen nog een arbeidscontract opstellen. Maar is dat persé nodig?

In de wet wordt een arbeidsovereenkomst omschreven als een overeenkomst waarbij de ene partij, de werknemer, in dienst treedt bij de andere partij, de werkgever, om tegen betaling van loon arbeid te verrichten.

Maar wat een arbeidscontract vooral doet is vooraf duidelijkheid scheppen. Beide partijen, zowel werkgever en werknemer weten waar ze aan toe zijn. Dit maakt de kans op geschillen veel kleiner.

Daarnaast beschermt het ook de belangen van jouw als werkgever door afspraken op te nemen over geheimhouding, nevenwerkzaamheden, concurrentiebeding, relatiebeding, eenzijdig wijzigingsbeding.

In een arbeidsovereenkomst staan dus de belangrijkste afspraken over het werk, zoals:

  • De proeftijd. Die is zelfs alleen geldig als je het schriftelijk overeenkomt;
  • De contractduur. Gaat het om een contract voor onbepaalde of bepaalde tijd;
  • Correct vastleggen van de arbeidstijd. Om hoeveel uren gaat het en op wat zijn de werkdagen;
  • Op hoeveel vakantiedagen heeft de medewerker recht;
  • Hoe wordt er omgegaan met vakantiegeld;
  • Wordt overwerk betaald;
  • Het correct vastleggen van de functie (met eventueel een functieomschrijving en juiste inschaling in CAO);
  • Het eventueel verstrekken van een personeelsreglement & arbeidsvoorwaarden. Laat de werknemer direct meetekenen via het contract voor de ontvangst daarvan;
  • Afspraken op het gebied van geheimhouding, nevenwerkzaamheden, concurrentiebeding, relatiebeding.
  • Het opnemen van een eenzijdig wijzigingsbeding in een contract. Stel dat je als werkgever later een bepaalde arbeidsvoorwaarde wilt wijzigen. Dan biedt de wet daartoe op zich mogelijkheden als er een voldoende zwaarwichtig belang is aan de zijde van de werkgever. De allereerste voorwaarde is dat zo’n beding schriftelijk moet zijn afgesproken, dus van belang dat van meet af aan correct op te nemen in het arbeidscontract.

Neem er vooral de tijd voor de afspraken goed te formuleren en vast te leggen. Laat je arbeidscontract eventueel vooraf checken door een jurist. Het kan een hoop ‘gedoe’ in de toekomst voorkomen.

Tot slot!

Heb je hulp nodig bij het opstellen van de arbeidsovereenkomst? Wil je even sparren? Of wil je je overeenkomst laten checken? Onze bedrijfsjurist Lilian Bakker helpt je graag!

mr. Lilian Bakker - Bedrijfsjurist
mr. Lilian Bakker
Bedrijfsjurist

Kan ik je helpen?

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring ».

* = verplicht
Een ogenblik geduld…

Meer actueel

5 Praktische tips voor de auto van de zaak
Blog

5 Praktische tips voor de auto van de zaak

De mobiliteit van je medewerkers is een belangrijk onderdeel van je totale arbeidsvoorwaardenpakket.

Lees meer »
Welke secundaire arbeidsvoorwaarden zet je in als werkgever?
Blog

Welke secundaire arbeidsvoorwaarden zet je in als werkgever?

Secundaire arbeidsvoorwaarden spelen een groeiende rol bij de beoordeling van werkgevers.

Lees meer »
Prinsjesdag 2020: de plannen voor de automobilist
Nieuws

Prinsjesdag 2020: de plannen voor de automobilist

Op Prinsjesdag presenteerde het Kabinet traditiegetrouw de begrotingen en fiscale wetsvoorstellen voor 2021. We vatten voor jou als automobilist de belangrijkste belastingmaatregegelen samen.

Lees meer »
Ondernemen zonder juridische hindernissen dankzij onze experts
Gratis tips en advies

Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte van de nieuwste regels en wetten, de actueelste tips en de laatste adviezen.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring ».

Goudplevier 123 8271 gb IJsselmuiden +31 (0)38 333 75 74 info@felix.nl