Mijn lesklant annuleert kort van tevoren de les. Kan ik wel of geen betaling van het lesgeld vragen?

Een lesklant die vlak vóór aanvang van de les laat weten dat hij of zij niet kan komen. Voor veel instructeurs en instructrices een herkenbare situatie. En behoorlijk vervelend, want je hebt er immers wel op gerekend om les te geven. Je hebt tijd gereserveerd, je planning van die dag er op aangepast en wellicht nee gezegd tegen andere (potentiële) lesklanten. Kun je in zo’n situatie een lesklant verplichten om alsnog het lesgeld aan jou te betalen? felix. antwoord!

Juridische kwalificatie van lesgeven

Het geven van lessen aan ruiters en amazones kwalificeert juridisch als een zogeheten “overeenkomst van opdracht”. De lesklant is meestal een particulier (consument). Dat wil zeggen: iemand die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. Bij een overeenkomst van opdracht gelden dan de volgende regels voor het opzeggen (of “annuleren”) van een les.

Hoofdregel: lesklant mag te allen tijde les afzeggen

Als hoofdregel geldt dat een lesklant altijd de bevoegdheid heeft om een les af te zeggen of de overeenkomst met jou als instructeur geheel op te zeggen.

Afzeggen betekent niet dat je als instructeur óók met lege handen achterblijft

Maar, dat een lesklant in beginsel te allen tijde kan opzeggen, betekent nog niet dat jij als instructeur of instructrice altijd met lege handen achterblijft. Het in rekening brengen van het volledige lesgeld bij een annulering ligt juridisch echter ook nog weer niet zo eenvoudig. De wet zegt namelijk dat wanneer de klant een les annuleert, de klant in ieder geval “een naar redelijkheid vast te stellen deel van het loon” aan de opdrachtnemer (dat is de instructeur/instructrice) moet betalen. Dat hoeft dus niet per se het volledige lesgeld te zijn. Maar is het annuleren van de les “volledig toe te rekenen aan de lesklant”? En is betaling van de volledige lesprijs “redelijk”? Dan zou juridisch gezien wél het volledige lesgeld alsnog in rekening gebracht mogen worden. Dat zijn natuurlijk abstracte en vage normen. Die normen moeten dan ook elke keer aan de hand van alle omstandigheden van het geval worden ingekleurd.

Voorbeeld: uitspraak rechtbank Amsterdam over annulering autorijles

Een mooi aanknopingspunt ter illustratie daarvoor biedt een uitspraak van de rechtbank Amsterdam uit maart 2018. Die zaak ging over een (auto)rijschool. De klant van de rijschool annuleerde om 09:56 uur ’s ochtends haar autorijles die diezelfde (mid)dag nog zou plaatsvinden. De rijschoolinstructeur was op het afgesproken tijdstip wel beschikbaar. En vanwege de (zeer) korte afzeggingstermijn was hij niet meer in staat om een andere rijlesklant op dat tijdstip te plaatsen. Daarom had de rijschool het bedrag van de volledige rijles (totaal € 80,00) bij de lesklant in rekening gebracht. De rechter oordeelde daarover als volgt. Nu de lesklant er zélf voor had gekozen om de rijles niet te volgen en kort van tevoren zélf had afgezegd, moest de lesklant terecht het gebruikelijke bedrag van de 2-urige les van totaal € 80,- betalen aan de rijschool. Het lijkt er dus op dat de rechter uit Amsterdam van mening is dat wanneer kort van tevoren een les wordt geannuleerd door een lesklant, én dit volledig de eigen keuze is van de lesklant, het inderdaad redelijk is om het volledige lesgeld in rekening te brengen.

Maak jouw eigen instructie-overeenkomst

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Zo kun je bijvoorbeeld in een instructie-overeenkomst duidelijke afspraken maken met jouw lesklanten. Bijvoorbeeld hoe kort van tevoren er kosteloos geannuleerd kan worden én welke kosten er in rekening worden gebracht als er toch te laat wordt afgemeld. En dat is natuurlijk niet het enige wat je kunt vastleggen in een instructie-overeenkomst. Wat dacht je bijvoorbeeld van afspraken over aansprakelijkheid en betaling? Neem dan zeker even contact op met onze jurist mr. Lilian Bakker via lilian@felix.nl of 038 - 333 75 74. Zij denkt graag met je mee, zodat jouw juridische positie goed ingekleed is en je risico's zoveel mogelijk hebt afgedekt.

mr. Lilian Bakker - Bedrijfsjurist
mr. Lilian Bakker
Bedrijfsjurist

Kan ik je helpen?

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring ».

* = verplicht
Een ogenblik geduld…

Meer actueel

De spelregels bij een paard met (verborgen) gebreken
Blog

De spelregels bij een paard met (verborgen) gebreken

Het is de nachtmerrie van iedere verkoper of koper: de constatering van een (verborgen) gebrek bij het paard. Maar hoe te handelen als het wel zo is en hoe kun je het voorkomen?

Lees meer »
De rol van de commissionair bij de (ver)koop van paarden
Blog

De rol van de commissionair bij de (ver)koop van paarden

Treed je beroeps- en/of bedrijfsmatig op als commissionair / bemiddelaar bij de (ver)koop van paarden? Zorg dan dat jouw rol voor iedereen glashelder is. Waarom? Lees het hier.

Lees meer »
Paard gekocht of verkocht? Zorg voor een passend koopcontract!
Blog

Paard gekocht of verkocht? Zorg voor een passend koopcontract!

Heb jij alles zwart op wit staan over jullie (ver)koop van je paard of pony? Voorkom dat je later gedoe krijgt. Een koopcontract is een hele goede oplossing.

Lees meer »
Ondernemen zonder juridische hindernissen dankzij onze experts
Gratis tips en advies

Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte van de nieuwste regels en wetten, de actueelste tips en de laatste adviezen.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring ».

Goudplevier 123 8271 gb IJsselmuiden +31 (0)38 333 75 74 info@felix.nl
felix tandwiel linkedin instagram facebook