Help! Mijn lesklant betaalt niet. Wat nu?

Niet betalende klanten zijn vervelend. Ook in de paardenwereld komt het geregeld voor. Denk aan lesklanten die je op factuurbasis laat betalen, maar betaling vervolgens uitblijft. Frustrerend, want ondertussen heb jij waarschijnlijk al meerdere lessen gegeven aan de ruiter of amazone. Werkzaamheden waar uiteraard gewoon voor betaald moet worden. Jouw schoorsteen moet immers ook blijven roken. Hoe ga je het beste om met niet of slecht betalende lesklanten? Wij merken dat hippisch ondernemers dit in de praktijk vaak lastig vinden. We geven je 5 tips.

Tip 1: zit er zelf zo kort mogelijk op

Zoek actief contact met de klant om over de betalingsachterstand te praten en probeer zo veel mogelijk door te vragen. Mogelijk is er iets aan de hand waar jij niets vanaf weet.

Tip 2: maak concrete afspraken

Probeer zo concreet mogelijke afspraken te maken over de betalingsachterstand. Neem bijvoorbeeld geen genoegen met “ik maak de betaling volgende week in orde”, maar spreek concreet af dat je er vanuit gaat dat betaling voor woensdag 13:00 uur ontvangen moet zijn.

Tip 3: wat met toekomstige lessen?

Denk na wat je wilt met toekomstige lessen zolang de betalingsachterstand niet door de lesklant is ingehaald. Wil je gewoon door blijven gaan met lesgeven om de relatie met de ruiter/amazone goed te houden? Of doe je jezelf daarmee eigenlijk flink tekort? Het is helemaal niet gek om jouw lessen tot nader orde op te schorten totdat de klant weer bij is met de betalingsachterstand.

Tip 4: eventuele verdere juridische stappen

Blijft betaling nog steeds uit? Dan behoren een incassoprocedure en eventuele verdere juridische maatregelen tot de mogelijkheden.

Tip 5: maak jouw eigen instructie-overeenkomst met Dé Hippische Contractgenerator!

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Zo kun je bijvoorbeeld ook met de lesklant afspreken dat er na afloop van iedere les contant betaald moet worden. Ook kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om vooruit te factureren. Zo verklein je voor jezelf de risico’s op non-betaling. Wil je het helemaal goed regelen met jouw lesklanten? Werk dan met instructie-overeenkomsten. In een overeenkomst kun je niet alleen heldere afspraken maken over betaling, maar bijvoorbeeld óók over aansprakelijkheid en hoe jij omgaat met een annulering van de les. En wist je dat je zo’n instructie-overeenkomst gemakkelijk zelf maakt met Dé Hippische Contractgenerator? Sluit vandaag nog je abonnement af.

mr. Lilian Bakker - Bedrijfsjurist
mr. Lilian Bakker
Bedrijfsjurist

Kan ik je helpen?

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring ».

* = verplicht
Een ogenblik geduld…

Meer actueel

Mag een zieke werknemer op vakantie?
Blog

Mag een zieke werknemer op vakantie?

Het is bijna zomervakantie! Ben jij werkgever? Dan zal ook jouw personeel waarschijnlijk gaan genieten van hun welverdiende rust. Maar hoe zit dit eigenlijk met een werknemer die ziek is?

Lees meer »
Wet Verbetering Poortwachter. Een stappenplan voor werkgevers!
Blog

Wet Verbetering Poortwachter. Een stappenplan voor werkgevers!

Werkgevers opgelet! Ben jij bekend met de Wet Verbetering Poortwachter? Onze P&O adviseur Wilbert Prins praat je daarom graag bij én voorziet werkgevers van een handig stappenplan.

Lees meer »
Zieke werknemer & loondoorbetalingsverplichting. Hoe zit dat?
Blog

Zieke werknemer & loondoorbetalingsverplichting. Hoe zit dat?

Iedere werkgever krijgt wel eens te maken met een zieke werknemer. Met welke financiële consequenties moet een werkgever rekening houden? Onze P&O adviseur Wilbert Prins praat je graag bij!

Lees meer »
Ondernemen zonder juridische hindernissen dankzij onze experts
Gratis tips en advies

Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte van de nieuwste regels en wetten, de actueelste tips en de laatste adviezen.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring ».

Goudplevier 123 8271 gb IJsselmuiden +31 (0)38 333 75 74 info@felix.nl
felix tandwiel linkedin instagram facebook