Corona-Webinar gemist? Kijk nu terug!

Gisteren (woensdag 25 maart) hebben wij in samenwerking met Gemeente Kampen en Rabobank IJsseldelta een uniek ‘Corona-Webinar’ voor ondernemers georganiseerd. Fiscalist mr. Jan Rolleman, P&O adviseur Jenou Prins, bedrijfsjurist mr. Lilian Bakker, wethouder Geert Meijering van Gemeente Kampen en accountmanager MKB Jenneke Palland van Rabobank IJsseldelta beantwoordden de meestgestelde ondernemersvragen.

Wat kan ik het beste doen met contractuele verplichtingen en opdrachten die ineens allemaal geannuleerd worden? Hoe ga ik om met een besmette werknemer en de privacywet AVG? Ik heb geen werk meer voor mijn werknemers, wat nu? Moet ik als kapperszaak gewoon de huur van mijn pand doorbetalen terwijl ik mijn vak niet mag uitoefenen? Hoe zit het precies met belastinguitstel? Kan ik als ZZP’er straks 'zomaar' €4.000,- ophalen bij mijn gemeente? Dat en meer kwam gister aan de orde.

Met veel live kijkers en leuke reacties was het absoluut geslaagd. Heb je het Corona Webinar gemist? Geen probleem. Kijk het webinar hieronder terug. Tijdens het webinar zijn een behoorlijk aantal vragen ingediend. Helaas hebben we niet alles live kunnen beantwoorden. De vragen die ingediend zijn met de antwoorden vind je onder het filmpje.

Wil je graag sparren met ons? Dat kan uiteraard. Bel of mail gerust met ons corona team. Zij denken graag met je mee.



Beantwoording gestelde vragen tijdens het webinar


Vraag: Is het mogelijk om als vof (trainingsstal) gedorven inkomsten te 'verhalen'?

Antwoord: Het antwoord op deze vraag hangt af van de soort overeenkomst, de aard van de werkzaamheden en alle omstandigheden van het geval. Is er verder niets afgesproken over annulering en een verschuldigde schadevergoeding? Dan val je terug op de regeling in de wet. Kwalificeert de overeenkomst met jouw klant als een overeenkomst van opdracht? Bijvoorbeeld het trainen van paarden of geven van lessen? Dan zegt de wet: jouw klant mag te allen tijde de overeenkomst opzeggen. In dat geval heb je slechts recht op 'een naar redelijkheid vast te stellen vergoeding'. Bijvoorbeeld als er al werk is gedaan en je al onkosten hebt gemaakt. Kort en goed: je kunt dus niet zomaar schade in de zin van gedorven inkomsten op jouw klanten verhalen.

Vraag: Welk paard is dat op de achtergrond?

Antwoord: Amos (Flemming x Sandro Hit)

Vraag: Ik heb een bedrijf die een aantal oproepkrachten heeft op oproepbasis voor de weekenden en vakanties. Deze hebben een jaarcontract en zijn langer dan een half jaar in dienst. Wat moet ik hanteren voor eventuele doorbetaling als ik ze de komende weken niet of minder in kan plannen. Ook met het oog op de werktijdverkorting regeling?

Antwoord: Het gemiddeld aantal gewerkte uren.

Vraag: Wat als je klanten op G-rekening betalen?

Antwoord: Bedrijven die personeel uitzenden, uitlenen of detacheren en g-rekeningen gebruiken, kunnen bij de Belastingdienst verzoeken om deze rekeningen te laten deblokkeren. Normaal wordt dan alleen het zogenoemde overschot op de g-rekening vrijgegeven. Door de coronacrisis kunnen tijdelijk ook bedragen worden vrijgegeven die zijn opgelegd als (naheffings)aanslagen loonheffingen of btw. Voor die aanslagen moet je dan wel eerst bijzonder uitstel van betaling vragen vanwege de coronacrisis. De verruimde deblokkeringsmogelijkheid geldt dan voor bedragen waarvoor bijzonder uitstel is verleend. Klik hier voor de website van de Belastingdienst voor het deblokkeren van de g-rekening.

Vraag: Kan er ook een tegemoetkoming aangevraagd worden vanaf 1 april? We hebben nu nog uitrol van de eerste maanden. De omzet daalde bij ons vanaf 17 maart… Als het nog meer gaat stilvallen, komen bij ons de klappen vanaf april. Vooral mei (vakantietoeslagen) en juni en evt. de zomerperiode met bouwvak enz.

Antwoord: Ja, in principe is NOW voor de maanden maart/april/mei. Maar je kan als ondernemer ervoor kiezen om 1 of 2 maanden later als periode te nemen. Bekijk ook onze blog over de NOW-regeling.

Vraag: Kun je in het algemeen ook stellen dat kleine bv's met 1-3 werknemers (incl. directeur) dezelfde regelingen hebben als kleine zelfstandigen (met personeel)?

Antwoord: Nee niet alle regelingen. Voor de regelingen op gebied van loon en inkomsten wel. Regelingen voor een bv op fiscaal gebied lopen net iets anders (te denken valt aan melding betalingsonmacht). Zie ook deze blog over het vragen van uitstel.

Vraag: Salon gesloten, direct geen inkomsten, werk in eigen huis, heb ik recht op tijdelijke uitkering?

Antwoord: In deze blog vind je een uitwerking van het steunpakket voor ondernemers. Hierin kun je lezen of je recht hebt op een tijdelijke uitkering.

drs. Jos Felix RA/AA - Directeur en bedrijfsadviseur
drs. Jos Felix RA/AA
Directeur en bedrijfsadviseur

Kan ik je helpen?

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring ».

* = verplicht
Een ogenblik geduld…

Meer actueel

Felix gaat voor vitale medewerkers
Blog

Felix gaat voor vitale medewerkers

Samen met de lokale ondernemers V/D Berg Personal Training en Vitamientje.nl gaat Felix voor vitale medewerkers

Lees meer »
CORONA –  Bijzonder uitstel van betaling aangevraagd? Terugbetalen nog niet nodig
Corona-helpdesk

CORONA – Bijzonder uitstel van betaling aangevraagd? Terugbetalen nog niet nodig

Heb je uitstel van betaling aangevraagd bij de belastingdienst vanwege de coronacrisis? Dan heb je dit waarschijnlijk gedaan voor een periode van 3 maanden. Deze periode is nu te verlengen.

Lees meer »
Vraag nu de subsidieregeling praktijkleren makkelijk en snel aan!
Blog

Vraag nu de subsidieregeling praktijkleren makkelijk en snel aan!

Zijn er het afgelopen schooljaar stagiairs begeleid binnen jouw onderneming? Dan zou het zo maar kunnen zijn dat je in aanmerking komt voor de subsidieregeling praktijkleren.

Lees meer »
Ondernemen zonder juridische hindernissen dankzij onze experts
Gratis tips en advies

Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte van de nieuwste regels en wetten, de actueelste tips en de laatste adviezen.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring ».

Goudplevier 123 8271 gb IJsselmuiden +31 (0)38 333 75 74 info@felix.nl