CORONA - ACTUEEL: KABINET KONDIGT ZES NIEUWE FISCALE MAATREGELEN AAN!

Op vrijdag 24 april heeft het kabinet zes nieuwe fiscale maatregelen aangekondigd om ondernemers verder te ondersteunen in de coronacrisis. Fiscalist mr. Jan Rolleman praat je graag bij en vat de nieuwe maatregelen kort samen:

1. Verlaging gebruikelijk loon bij omzetdaling

DGA’s mogen hun salaris tijdelijk verlagen, zodat er liquiditeitsruimte ontstaat qua loonbelasting. De vormgeving hiervan zal gaan lijken op de maatregelen die tijdens de kredietcrisis van 2009 golden.

2. Versoepeling urencriterium van de zelfstandigenaftrek

Ondernemers moeten voor de zelfstandigenaftrek 1225 uur per jaar aan hun onderneming besteden. Voor de periode 1 maart 2020 t/m 31 mei 2020 gaat de fiscus er nu standaard vanuit dat ondernemers ten minste 24 uren per week aan de onderneming hebben besteed, ook als ze die uren niet daadwerkelijk hebben gemaakt. Voor ondernemers die sterk seizoensafhankelijk werken, zoals in de horeca of festivalbranche, wordt ook geregeld dat ze onder de versoepeling vallen.

3. Werkkostenregeling

Via de werkkostenregeling kunnen werkgevers onbelaste vergoedingen aan werknemers geven. De vrije ruimte die werkgevers hebben om deze onbelaste vergoedingen te geven wordt eenmalig verhoogd van 1,7% naar 3% voor de eerste € 400.000 van de loonsom per werkgever. Werkgevers die daar ruimte voor hebben kunnen hun werknemers in deze moeilijke tijd extra tegemoet te komen, bijvoorbeeld door het verstrekken van een bloemetje of een cadeaubon.

4. Eerdere verliesverrekening

Het wordt mogelijk om verwachte verliezen over dit jaar, in de vennootschapsbelasting alvast te verrekenen met de aangifte over vorig jaar via het vormen van een coronareserve tot maximaal de winst van 2019.

5. Uitstel inwerkingtreding wetsvoorstel over lenen bij eigen vennootschap

Het wetsvoorstel ‘Wet excessief lenen bij eigen vennootschap’ wordt uitgesteld. Die wet moet ontmoedigen dat DGA’s grote bedragen bij hun eigen B.V. lenen. De wet wordt nu een jaar uitgesteld tot 1 januari 2023.

6. Betaalpauze voor hypotheekverplichtingen

Kredietverstrekkers zoals banken willen klanten de mogelijkheid bieden een betaalpauze van rente en aflossing aan te gaan voor maximaal zes maanden, als zij tijdens de coronacrisis tijdelijk niet aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen. Voor hypotheken waarvoor een fiscale aflossingsverplichting geldt, moet dit volgens de huidige fiscale regels dan uiterlijk in 2021 worden ingelopen. Een nieuw beleidsbesluit regelt dat de aflossingsachterstand niet uiterlijk 31 december 2021 hoeft te worden betaald, maar kan worden uitgesmeerd over de resterende looptijd (van maximaal 360 maanden). Daarnaast wordt het mogelijk om de resterende lening te splitsen. Hierdoor hoeft de maximaal zes maanden achterstand niet per definitie te worden uitgesmeerd over de resterende looptijd, maar kan dit ook apart binnen bijvoorbeeld vijf jaar worden afbetaald.

Meer weten of advies voor jouw situatie?

Wil je meer weten over de exacte uitwerking op jouw situatie? Neem dan gerust contact met ons op. We zijn je graag van dienst. Per mail zijn wij bereikbaar via info@felix.nl en per telefoon op nummer 038 333 75 74.

 -

Kan ik je helpen?

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring ».

* = verplicht
Een ogenblik geduld…

Meer actueel

Mag een zieke werknemer op vakantie?
Blog

Mag een zieke werknemer op vakantie?

Het is bijna zomervakantie! Ben jij werkgever? Dan zal ook jouw personeel waarschijnlijk gaan genieten van hun welverdiende rust. Maar hoe zit dit eigenlijk met een werknemer die ziek is?

Lees meer »
Wet Verbetering Poortwachter. Een stappenplan voor werkgevers!
Blog

Wet Verbetering Poortwachter. Een stappenplan voor werkgevers!

Werkgevers opgelet! Ben jij bekend met de Wet Verbetering Poortwachter? Onze P&O adviseur Wilbert Prins praat je daarom graag bij én voorziet werkgevers van een handig stappenplan.

Lees meer »
Zieke werknemer & loondoorbetalingsverplichting. Hoe zit dat?
Blog

Zieke werknemer & loondoorbetalingsverplichting. Hoe zit dat?

Iedere werkgever krijgt wel eens te maken met een zieke werknemer. Met welke financiële consequenties moet een werkgever rekening houden? Onze P&O adviseur Wilbert Prins praat je graag bij!

Lees meer »
Ondernemen zonder juridische hindernissen dankzij onze experts
Gratis tips en advies

Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte van de nieuwste regels en wetten, de actueelste tips en de laatste adviezen.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring ».

Goudplevier 123 8271 gb IJsselmuiden +31 (0)38 333 75 74 info@felix.nl
felix tandwiel linkedin instagram facebook