Tips & tricks voor het optreden als commissionair of bemiddelaar bij de verkoop van paarden aan particulieren

Treed je beroeps- en/of bedrijfsmatig op als commissionair / bemiddelaar bij de verkoop van paarden aan particulieren? Zorg dan dat jouw rol voor iedereen glashelder is. Er is namelijk nieuwe wetgeving aanstaande waarbij de wettelijke garantietermijn bij consumentenkoop verruimd wordt van zes maanden naar één jaar. Van belang is dat je duidelijk bent over je positie als commissionair / bemiddelaar. Zo voorkom je dat je wordt aangemerkt als verkoper en aansprakelijk gehouden kan worden voor (verborgen) gebreken van het paard. Jurist mr. Lilian Bakker geeft commissionairs en bemiddelaars praktische tips & tricks hoe je dit het beste kunt aanpakken. Lees verder.

Tweede Kamer stemt in met verruimen wettelijke garantietermijn van zes maanden naar één jaar

Op 1 februari jl. heeft de Tweede Kamer ingestemd met het verruimen van de wettelijke garantietermijn (of beter gezegd: het bewijsvermoeden) van zes maanden naar één jaar bij de verkoop van paarden aan consumenten. Hoewel de Eerste Kamer nog wel naar het wetsvoorstel moet kijken, lijkt de kans groot dat de nieuwe regels er doorheen komen.

Kort samengevat kan een consument straks tot een jaar (!) na de levering nog bij een professionele verkoper terugkomen met de mededeling dat het paard niet voldoet en dat hij/zij de koop wil ontbinden. Wil de verkoper ontbinding voorkomen, dan zal de verkoper moeten bewijzen dat het paard ten tijde van de levering wél aan de overeenkomst heeft beantwoord. Het zal voor zich spreken dat dit voor verkopers bijna niet te doen is. Paarden zijn levende dieren en binnen één jaar tijd kan veel gebeuren. Als verkoper heb je daar geen enkele invloed (meer) op en dat maakt verkopen aan consumenten (nog) risicovoller.

Praktische tips & tricks voor professionele verkopers en hippische ondernemers

Treed je beroeps- en/of bedrijfsmatig op als commissionair / bemiddelaar bij de verkoop van paarden aan particulieren? Dan is het nog belangrijker geworden dat jouw rol voor iedereen duidelijk is.

Van belang is dat je als commissionair / bemiddelaar niet in eigen naam handelt. Je zult dus richting een potentiële koper goed duidelijk moeten maken dat je namens iemand bemiddelt, dat je niet zelf de verkoper bent en dat de koopovereenkomst dus uitdrukkelijk uitsluitend tot stand zal komen tussen de koper en de persoon/partij (verkoper) waarvoor jij optreedt.

Zo kun je het consumentenrecht “buiten de deur” houden en in ieder geval voorkomen dat je als commissionair / bemiddelaar voor (verborgen) gebreken wordt aangesproken. Ben je hier niet duidelijk genoeg over, dan loop je namelijk het risico dat de consumentkoper jou (ook) als verkoper van het paard ziet. In dat geval kan zo’n consumentkoper proberen om (ook) jou aansprakelijk te stellen als het paard problemen of (verborgen) gebreken blijkt te vertonen.

Uiteraard is het raadzaam om dit schriftelijk vast te leggen. Zo voorkom je bewijsproblemen. Hoe? Maak allereerst gebruik van een bemiddelingsovereenkomst met jouw opdrachtgever, waarin je schriftelijke afspraken maakt over o.a. jouw positie en aansprakelijkheid. Zorg daarnaast voor een juridisch correcte koopovereenkomst waarin onder meer duidelijk is vastgelegd wie koper en verkoper zijn. Tot slot is het goed om richting potentiële kopers zwart op wit vast te leggen dat jij slechts namens een ander bemiddelt bij de koop en zelf dus absoluut geen partij bent bij de koopovereenkomst.

Hoe nu verder?

Het wetsvoorstel moet nog door de Eerste Kamer. Een nader tijdspad of datum van inwerkingtreding van de nieuwe wetgeving is vooralsnog niet bekend. Wij achten de kans echter groot dat het wetsvoorstel ook door de Eerste Kamer zal worden aangenomen en daarna op korte termijn zal worden ingevoerd in de Nederlandse wet. Zorg daarom dat je nu al vooruit denkt. Uiteraard houden wij je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op onze website.

Vragen of meer weten?

Heb je vragen over dit onderwerp en wil je eens sparren met onze juristen? Of heb je hulp nodig bij het opstellen van een verkoopcontract of het schriftelijk vastleggen van jouw rol als commissionair? Neem dan gerust contact op met ons kantoor via 038 - 333 75 74 of info@felix.nl. Wij denken graag met je mee!

mr. Lilian Bakker - Bedrijfsjurist
mr. Lilian Bakker
Bedrijfsjurist

Kan ik je helpen?

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring ».

* = verplicht
Een ogenblik geduld…

Meer actueel

De spelregels bij een paard met (verborgen) gebreken
Blog

De spelregels bij een paard met (verborgen) gebreken

Het is de nachtmerrie van iedere verkoper of koper: de constatering van een (verborgen) gebrek bij het paard. Maar hoe te handelen als het wel zo is en hoe kun je het voorkomen?

Lees meer »
De rol van de commissionair bij de (ver)koop van paarden
Blog

De rol van de commissionair bij de (ver)koop van paarden

Treed je beroeps- en/of bedrijfsmatig op als commissionair / bemiddelaar bij de (ver)koop van paarden? Zorg dan dat jouw rol voor iedereen glashelder is. Waarom? Lees het hier.

Lees meer »
Paard gekocht of verkocht? Zorg voor een passend koopcontract!
Blog

Paard gekocht of verkocht? Zorg voor een passend koopcontract!

Heb jij alles zwart op wit staan over jullie (ver)koop van je paard of pony? Voorkom dat je later gedoe krijgt. Een koopcontract is een hele goede oplossing.

Lees meer »
Ondernemen zonder juridische hindernissen dankzij onze experts
Gratis tips en advies

Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte van de nieuwste regels en wetten, de actueelste tips en de laatste adviezen.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring ».

Goudplevier 123 8271 gb IJsselmuiden +31 (0)38 333 75 74 info@felix.nl
felix tandwiel linkedin instagram facebook