PERSBERICHT: Dé Hippische Contractgenerator van felix: makkelijk en snel professionele contracten »

Moet ik mijn paard van een paardenpaspoort en chip voorzien?

Binnen de EU dient elke paardachtige te worden geïdentificeerd. Identificatie vindt plaats met behulp van een levenslang geldig identificatiedocument; in Nederland het paardenpaspoort. Let wel, het paspoort dient ter identificatie van een paard en is geen sluitend eigendomsbewijs.

Identificatie

Heeft uw paard geen paspoort? Dan bent u als houder van het dier in overtreding. Als houder hoeft u overigens niet ook de daadwerkelijke eigenaar van het dier te zijn. Het is in de eerste plaats de houder – en dus niet de eigenaar – van een paard die verantwoordelijk is voor de identificatie van een paard.

In Nederland geldt dat door de eigenaar een paspoort aangevraagd dient te zijn binnen zes maanden na de geboorte van een veulen. Voordat een paspoort kan worden aangevraagd, moet het veulen zijn gechipt. Wordt een paspoort aangevraagd voor een paard die ouder is dan zes maanden? Dan krijgt het dier een paspoort met daarin de aantekening dat het niet geslacht mag worden voor menselijke consumptie.

Schets of chip

Een chip is niet voor elk dier verplicht. Paarden in de EU die na 1 juli 2009 zijn geboren moeten een transponder of chip dragen, die in de linkerzijde van de hals wordt ingebracht. Deze transponder of chip koppelt een paard eenduidig aan het paspoort. Voor paarden die voor 1 juli 2009 zijn geboren geldt deze verplichting niet. Wel moet daarvoor in de plaats de ingetekende schets in het paspoort zijn ingevuld. Een paard kan natuurlijk wel alsnog gechipt worden.

Het is de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit die controleert of een houder van een paard voldoet aan de regels met betrekking tot het paardenpaspoort. Een overtreding op de identificatieplicht voor paardachtigen is voor de houder niet zonder gevolgen. Op overtreding staat een boete, die wordt opgelegd door het Openbaar Ministerie.

Berisping of geldboete

Tegen professionele paardenhouders kunnen zelfs tuchtrechtelijke maatregelen worden getroffen. Zo kan een berisping worden gegeven, maar ook een geldboete worden opgelegd tot wel € 20.250,- of zelfs het onder verscherpt toezicht stellen van het bedrijf van de paardenhouder.

Boekje Paard & Fiscus

Deze en nog 49 juridische & fiscale vragen vind je in het boekje 'Paard & Fiscus'. Benieuwd? Vraag het aan.

mr. Hanneke Beens - Westerink  - Jurist & Procesmanager
mr. Hanneke Beens - Westerink
Jurist & Procesmanager

Kan ik je helpen?

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring ».

* = verplicht
Een ogenblik geduld…

Meer actueel

Opzeggen van de overeenkomst met een pensionklant. Hoe doe je dat juridisch goed?
Hippische contractgenerator

Opzeggen van de overeenkomst met een pensionklant. Hoe doe je dat juridisch goed?

Heb jij een pensionstal? Dan heb je vast wel eens te maken gehad met vertrekkende pensionklanten. Of misschien wil jij een pensionklant wel graag de deur wijzen. Hoe zit dat juridisch?

Lees meer »
Help! Mijn pensionklant heeft een betalingsachterstand. Wat kan ik het beste doen?
Hippische contractgenerator

Help! Mijn pensionklant heeft een betalingsachterstand. Wat kan ik het beste doen?

Niet betalende klanten zijn vervelend. Ook in de paardenwereld komt het geregeld voor. Hoe kun je als stalhouder het beste omgaan met slecht betalende pensionklanten? felix. adviseert

Lees meer »
KNHS - Felix Hippisch Cup
Nieuws

KNHS - Felix Hippisch Cup

Door de corona-epidemie kon de KNHS Felix Hippisch Cup dit jaar niet afgemaakt worden. Om de talenten toch te kunnen blijven volgen werd er een proefgerichte dressuurclinic georganiseerd.

Lees meer »
Ondernemen zonder juridische hindernissen dankzij onze experts
Gratis tips en advies

Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte van de nieuwste regels en wetten, de actueelste tips en de laatste adviezen.

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring ».

Goudplevier 123 8271 gb IJsselmuiden +31 (0)38 333 75 74 info@felix.nl