Actueel: UBO-register gaat 27 september 2020 van start!

De Eerste Kamer heeft eind juni eindelijk ingestemd met de komst van het zogeheten “UBO-register”. De invoering van het UBO register ging niet bepaald van een leien dakje. De bedoeling was namelijk dat het UBO-register vanaf 1 januari 2020 al in werking zou treden. Het wetsvoorstel zorgde echter voor behoorlijk wat (‘privacyrechtelijke’) ophef, waardoor het meerdere keren werd uitgesteld. Nu is het dus alsnog definitief: het UBO-register gaat er écht komen en het register gaat zelfs vanaf 27 september al live. Wat betekent dit voor ondernemers?

Doel UBO-register: wie trekt er aan de touwtjes binnen een onderneming?

De term UBO staat voor ‘Ultimate Beneficial Owner’. Of met andere woorden: de Uiteindelijk Belanghebbende van een Organisatie. Door het UBO-register zijn ondernemingen straks verplicht om hun eigenaren of de personen die uiteindelijk de zeggenschap hebben in een onderneming in te schrijven. Heb jij bijvoorbeeld meer dan 25% van de aandelen in een BV? Of ben je voor meer dan 25% eigenaar van een VOF of maatschap? Dan ben jij een ‘UBO’.

Per onderneming kunnen er meerdere UBO’s zijn. Doel van het UBO-register is om inzicht te krijgen in de personen die het uiteindelijk voor het zeggen hebben binnen ondernemingen. Wie trekt er nou écht aan de touwtjes? Zo probeert men financieel-economische criminaliteit (bijvoorbeeld het witwassen van geld) tegen te gaan.

Voor wie?

Het UBO-register geldt in ieder geval voor (1) BV’s, (2) NV’s, (3) vennootschappen onder firma, (4) maatschappen, (5) stichtingen, (6) commanditaire vennootschappen, (7) verenigingen met volledige rechtsbevoegdheid of (8) verenigingen met beperkte rechtsbevoegdheid maar mét onderneming. Een aantal rechtsvormen zijn uitgezonderd van de registratieplicht in het UBO register. Bijvoorbeeld (1) eenmanszaken, (2) beursgenoteerde BV’s & NV’s, (3) verenigingen met een beperkte rechtsbevoegdheid zonder onderneming en (4) verenigingen van eigenaars.

Verplichtingen van ondernemingen onder het UBO-register

Van ondernemingen wordt het volgende verwacht onder het UBO-register:

  • ondernemingen dienen informatie over de UBO te verzamelen en deze actueel te houden;
  • ondernemingen dienen die informatie vervolgens te registreren bij de Kamer van Koophandel;
  • ondernemingen dienen te zorgen dat de informatie die bij de Kamer van Koophandel is ingeschreven correct is;
  • de UBO zelf heeft een meewerkverplichting om de benodigde gegevens te verstrekken.

Welke gegevens van de UBO worden ingeschreven in het UBO-register?

De volgende gegevens van de UBO worden ingeschreven in het UBO-register:

  • naam;
  • geboortemaand en geboortejaar ;
  • nationaliteit en woonstaat;
  • aard en omvang van het economisch belang van de UBO;
  • adres;
  • geboortedag, geboorteplaats en geboorteland;
  • BSN of fiscaal nummer;
  • kopieën van de documenten waarop bovenstaande gegevens zijn gebaseerd en waarmee de UBO status wordt onderbouwd (bijvoorbeeld statuten of een VOF overeenkomst).

    Kortom, dat zijn nogal wat gevoelige gegevens die straks allemaal in het UBO-register moeten worden ingeschreven. Gelukkig zijn niet alle gegevens openbaar. Alleen de naam, geboortemaand, geboortejaar, nationaliteit, woonstaat en aard en omvang van het economisch belang van de UBO is straks voor iedereen tegen betaling openbaar in te zien. De overige gegevens (bijvoorbeeld het adres, geboortegegevens en BSN nummer) kunnen alleen bevoegde autoriteiten inzien. Denk aan de Belastingdienst, het Openbaar Ministerie, De Nederlandsche Bank, de Autoriteit Financiële Markten of de FIOD.
  • Actueel: inwerkingtredingsbesluit UBO-register op 7 juli 2020 gepubliceerd in het Staatsblad. Op 27 september 2020 gaan we live!

    Op 7 juli 2020 is het inwerkingtredingsbesluit in het Staatsblad gepubliceerd. Bekend is nu dat het UBO-register vanaf 27 september 2020 live zal gaan. Dat betekent dat vanaf 27 september 2020 ondernemingen informatie moeten verzamelen over hun UBO’s en deze informatie moeten registeren in het UBO-register. Het UBO-register wordt beheerd door de Kamer van Koophandel. Bestaande ondernemingen krijgen na 27 september 2020 nog 18 maanden de tijd om deze registratie in orde te maken. Nieuw op te richten rechtspersonen moeten hun UBO(‘s) na 27 september 2020 echter al direct registreren zodra zij zich melden bij de Kamer van Koophandel voor de registratie van hun onderneming in het handelsregister.

    Tot slot

    Werk aan de winkel dus voor ondernemers. Inschrijven is vanaf 27 september 2020 mogelijk via de Kamer van Koophandel en zal kosteloos zijn. De tekenbevoegden binnen een onderneming - die nu opgaven mogen doen aan het Handelsregister - mogen ook UBO’s inschrijven.

    Meer weten over het UBO-register of ben je benieuwd of jij een UBO bent? Neem dan gerust contact op met bedrijfsjurist mr. Lilian Bakker via lilian@felix.nl of 038 – 333 75 74. Zij denkt graag met je mee!

    mr. Lilian Bakker - Bedrijfsjurist
    mr. Lilian Bakker
    Bedrijfsjurist

    Kan ik je helpen?

    We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring ».

    * = verplicht
    Een ogenblik geduld…

    Meer actueel

    De spelregels bij een paard met (verborgen) gebreken
    Blog

    De spelregels bij een paard met (verborgen) gebreken

    Het is de nachtmerrie van iedere verkoper of koper: de constatering van een (verborgen) gebrek bij het paard. Maar hoe te handelen als het wel zo is en hoe kun je het voorkomen?

    Lees meer »
    De rol van de commissionair bij de (ver)koop van paarden
    Blog

    De rol van de commissionair bij de (ver)koop van paarden

    Treed je beroeps- en/of bedrijfsmatig op als commissionair / bemiddelaar bij de (ver)koop van paarden? Zorg dan dat jouw rol voor iedereen glashelder is. Waarom? Lees het hier.

    Lees meer »
    Paard gekocht of verkocht? Zorg voor een passend koopcontract!
    Blog

    Paard gekocht of verkocht? Zorg voor een passend koopcontract!

    Heb jij alles zwart op wit staan over jullie (ver)koop van je paard of pony? Voorkom dat je later gedoe krijgt. Een koopcontract is een hele goede oplossing.

    Lees meer »
    Ondernemen zonder juridische hindernissen dankzij onze experts
    Gratis tips en advies

    Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte van de nieuwste regels en wetten, de actueelste tips en de laatste adviezen.

    We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring ».

    Goudplevier 123 8271 gb IJsselmuiden +31 (0)38 333 75 74 info@felix.nl
    felix tandwiel linkedin instagram facebook