Binnen Felix is Wilbert Prins de P&O-specialist. Als geen ander beseft hij dat ondernemen met personeel een hele onderneming is. “Vandaar dat ik als adviseur nét dat beetje meer advies wil geven. Zowel gevraagd als ongevraagd.”
In dit blog beantwoordt hij de vraag: Wat zijn de voordelen van een poolauto van de zaak?
“Veel werkgevers geven hun medewerkers een leaseauto. Maar wist je dat zo’n tachtig procent van de leaseauto’s in Nederland overdag stilstaat? Dat maakt deze auto een onnodig grote kostenpost voor jouw organisatie. De oplossing? Een poolauto van de zaak!
Een poolauto is een auto die jij als werkgever leaset van de leasemaatschappij en die verschillende medewerkers gebruiken voor zakelijke ritten. Hiermee bied je jouw werknemers de gelegenheid om een en dezelfde auto te gebruiken voor zakelijke doeleinden. Hoe meer medewerkers gebruik maken van deze auto, hoe meer geld je uiteindelijk bespaart. Maar een poolauto heeft naast kostenbesparing nog meer belangrijke voordelen:
Met een poolauto werk je efficiënter. Wanneer verschillende medewerkers gebruik maken van één auto heb je minder ruimte nodig voor parkeerplaatsen. En omdat je minder auto’s in gebruik hebt, bespaar je op de kosten van je wagenpark.
De administratie van declaraties kost je veel tijd als werkgever. Een poolauto voorkomt dat, want je medewerkers hoeven geen zakelijke kilometers meer te rijden in hun privéauto. En omdat jij en je personeel geen gedoe meer met die administratie hebben, blijft er meer tijd over voor andere, belangrijke zaken.
Met een poolauto zorg je voor minder CO2-uitstoot. Zo draag jij een steentje bij aan een beter milieu. Daarnaast kiezen werkgevers ook vaak voor een veilige auto, zodat de medewerker veilig de weg op kan.
Jouw medewerkers mogen de poolauto van de zaak gebruiken voor privégebruik. Als werkgever verhuur je de auto in dit geval voor een marktconform huurtarief aan hen. Deze huurtarieven hebben De Belastingdienst en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) gezamenlijk vastgesteld.
Welk tarief je als werkgever mag hanteren, hangt af van het dagdeel waarop je de auto verhuurt. Ook geldt voor het weekeind een eigen tarief.
Het type poolauto speelt ook een rol. De Belastingdienst en de NVA hebben vier klassen onderverdeeld, van klein naar grote middenklasse. De tarieven die je hanteert, zijn exclusief brandstofkosten. De dragen je werknemers zelf. Maar dit is nog altijd aantrekkelijker dan bijtelling.
Door de verhuurwerkwijze te hanteren, ben je niet verplicht om bijtelling te betalen. Zorg wel dat je de rittenadministratie op orde hebt. Want geen bijtelling betalen, geldt alleen als inzichtelijk is in welke periode de auto voor privédoeleinden gebruikt wordt en hoeveel kilometers er per rit gemaakt zijn.
Hoe de marktconforme huurtarieven* eruitzien, maak ik graag nog even inzichtelijk aan de hand van enkele voorbeelden.
Segment: Klein
Voorbeelden: Citroen C1, Peugeot 109, Toyota Aygo
Per dag (van 9.00 tot 9.00 uur): € 64,-
Per dagdeel (max. 4 uur overdag of van 17.00 tot 9.00 uur): € 41,-
Weekend (vrijdag 17.00 tot maandag 9.00 uur): € 104,-
Segment: Kleine middenklasse
Voorbeelden: Ford Fiesta, VW Polo, Nissan Juke
Per dag (van 9.00 tot 9.00 uur): € 71,-
Per dagdeel (max. 4 uur overdag of van 17.00 tot 9.00 uur): € 46,-
Weekend (vrijdag 17.00 tot maandag 9.00 uur): € 116,-
Segment: Middenklasse
Voorbeelden: Opel Astra, Toyota Prius,
Per dag (van 9.00 tot 9.00 uur): € 84,-
Per dagdeel (max. 4 uur overdag of van 17.00 tot 9.00 uur): € 54,-
Weekend (vrijdag 17.00 tot maandag 9.00 uur): € 136,-
Segment: Grote middenklasse
Voorbeelden: Audi A4, BMW 3-serie, Skoda Octavia
Per dag (van 9.00 tot 9.00 uur): € 107,-
Per dagdeel (max. 4 uur overdag of van 17.00 tot 9.00 uur): € 68,-
Weekend (vrijdag 17.00 tot maandag 9.00 uur): € 173,-
*Deze huurtarieven zijn gebaseerd op het prijspeil van 2019.
Neem direct contact op met Wilbert. Hij helpt je graag verder.