Eind juni 2020 stemde de Eerste Kamer in met de invoering van het UBO-register. Door het UBO-register zijn ondernemingen verplicht om hun eigenaren of de personen die uiteindelijk de zeggenschap hebben in een onderneming in te schrijven. Heb jij bijvoorbeeld meer dan 25% van de aandelen in een BV? Of ben je voor meer dan 25% eigenaar van een VOF of maatschap? Dan ben jij een ‘UBO’. Doel van het UBO-register is om inzicht te krijgen in de personen die het uiteindelijk voor het zeggen hebben binnen ondernemingen. Wie trekt er nou écht aan de touwtjes? Zo probeert men financieel-economische criminaliteit (bijvoorbeeld het witwassen van geld) tegen te gaan.
Meer over het UBO-register en welke gegevens van de UBO moeten worden ingeschreven kun je lezen in onze vorige blog, klik hier.
Het UBO-register geldt in ieder geval voor:
Een aantal rechtsvormen zijn uitgezonderd van de registratieplicht in het UBO-register. Bijvoorbeeld eenmanszaken.
Sinds gisteren is het voor ondernemingen mogelijk om zich te registreren in het UBO-register bij de Kamer van Koophandel. Dit doe je gemakkelijk zelf online via www.kvk.nl/ubo. Alleen de tekenbevoegden binnen jouw organisatie kunnen die inschrijving in orde maken. Je hebt 18 maanden de tijd om de UBO(‘s) van jouw bestaande onderneming in te schrijven. Dit betekent dus tot 27 maart 2022.
Heb jij meerdere ondernemingen? Dan moet je per organisatie de UBO(‘s) inschrijven.
Wil je de registratie niet online doen? Dan kan dit ook via een formulier (per post) of via de notaris.
Richt je een nieuwe rechtspersoon op? Dan moet je je UBO(‘s) direct registreren op het moment dat je je meldt bij de Kamer van Koophandel voor inschrijving van de nieuwe rechtspersoon.
Werk aan de winkel dus. Wil je meer weten over het UBO-register of ben je benieuwd of jij een UBO bent? Neem dan contact met ons op via info@felix.nl of 038 – 333 75 74. Wij denken graag met je mee.