Per 1 juli 2021 belangrijke wijziging in btw-heffing afstandsverkopen. Ben jij er al klaar voor?

maandag 28 jun 2021

Ben jij een Nederlandse ondernemer met een webshop of ander online platform en verkoop je producten aan klanten in EU-lidstaten? Vanaf 1 juli 2021 gaat de Europese btw-richtlijn voor e-commerce gelden. Deze richtlijn zorgt voor wijzigingen in de btw-regels, bijvoorbeeld de heffing van de btw op afstandsverkopen en de drempelbedragen. Wij praten je graag bij, zodat jij weet wat je te wachten staat. Lees gauw verder!

Drempelbedragen verdwijnen

Op dit moment mag bij afstandsverkopen de Nederlandse btw in rekening worden gebracht, mits de verkopen onder het drempelbedrag van het land blijven waar de consument woont. Deze drempelbedragen verschillen nu per land en worden ook per land apart toegepast.

Per 1 juli 2021 vervallen de drempelbedragen voor intra-EU afstandsverkopen per afzonderlijk EU-land en komt er één uniform drempelbedrag van € 10.000,-. Dit drempelbedrag geldt voor alle prestaties, dus zowel voor leveringen als voor digitale diensten. Het drempelbedrag van € 10.000,- geldt bovendien voor álle EU-lidstaten tezamen. Een ondernemer zal vanaf 1 juli a.s. daarom waarschijnlijk veel sneller het drempelbedrag bereiken dan voorheen.

Blijf je als ondernemer onder het drempelbedrag van € 10.000,-? Dan bereken je het Nederlandse btw-tarief en doe je in Nederland btw-aangifte. Met als randvoorwaarden dat het transport van de zending in Nederland begint en dat je een vestiging in een EU-land hebt.

Overschrijd je als ondernemer de drempel in een bepaald jaar? Dan bereken je vanaf dat moment de buitenlandse btw-tarief van het EU-land waar je klant gevestigd of woonachtig is. Dit geldt voor de factuur waarmee je het drempelbedrag overschrijdt. Voorbeeld: wanneer je al voor 8.000 euro aan consumenten in andere EU-landen geleverd hebt en voor 4.000 euro aan een Duitse consument moet factureren, dan is de factuur van 4.000 euro belast met Duitse btw.

Eénloketsysteem

Indien de afstandsverkopen boven het drempelbedrag uitkomen, dien je als ondernemer in principe ook de btw-aangifte te doen in elk afzonderlijk land waar de klant gevestigd of woonachtig is. Vanaf 1 juli 2021 kun je dat echter óók op een andere (gemakkelijkere) manier regelen, namelijk door je onderneming aan te melden voor de ‘Unieregeling’ binnen het nieuwe éénloketsysteem van de Belastingdienst.

In dit éénloketsysteem kan de ondernemer de in andere EU-landen verschuldigde btw aangeven en afdragen bij de Nederlandse Belastingdienst. De Belastingdienst zorgt dan vervolgens dat de verschuldigde btw aan de diverse EU-landen wordt doorbetaald. Aanmelden voor de ‘Unieregeling’ binnen het éénloketsysteem kan via Mijn Belastingdienst Zakelijk. Hiervoor heb je eHerkenning niveau 3 nodig. Heb je een eenmanszaak? Dan kun je je DigiD gebruiken.

Btw-vrijstelling import tot 22 euro vervalt

Vanaf 1 juli 2021 vervalt ook de btw-vrijstelling tot € 22,- die nu geldt bij invoer van goederen buiten de EU. Bij invoer van goederen in de EU geldt nu namelijk nog een btw-vrijstelling voor invoer-btw op zendingen met een waarde tot en met 22 euro.

Door het vervallen van de btw-vrijstelling creëert de EU een ‘gelijk speelveld’ voor alle verkopers binnen en buiten de EU. Daarom is vanaf 1 juli 2021 bij invoer van goederen in de EU invoer-btw verschuldigd, ongeacht de waarde van de zending. Zendingen met een waarde tot en met 150 euro blijven wel vrijgesteld van invoerrechten.

Is jouw platform (bijv. een webshop) “actief”? Dan ben je verantwoordelijk voor de btw-afdracht

Verkoop jij als ondernemer producten aan consumenten via een platform? Bijvoorbeeld via een webshop? In de nieuwe btw-regels is een platform verantwoordelijk voor de btw-afdracht over producten die via het platform aan consumenten verkocht worden, indien het platform een zogenaamde ‘actieve rol’ vervult.

Wanneer vervult een platform dan een ‘actieve rol’? Een actieve rol is méér dan alleen digitaal vraag en aanbod bij elkaar brengen. Bij een actieve rol gaat het erom dat je via jouw platform faciliteert dat er bestellingen geplaatst kunnen worden, betalingen gedaan kunnen worden en er producten aan consumenten verkocht en geleverd worden. Indien je dat inderdaad via jouw platform doet, ben je dus btw verschuldigd in het EU-land waar jouw klanten wonen.

Verder geldt dat:

  • een leverancier via het platform goederen levert aan consumenten in de EU;
  • de waarde van de goederen maximaal € 150,- is;
  • de goederen worden ingevoerd in de EU.

Is de waarde van de zending boven de € 150,-? Dan is het platform óók btw verschuldigd wanneer het platform de levering aan een consument door een niet in de EU gevestigde ondernemer faciliteert, én de goederen van de ene EU-lidstaat naar een consument in een andere lidstaat gaan.

Online veiling?

Organiseer jij online veilingen? Houd er dan rekening mee dat de nieuwe btw-regels ook op jouw onderneming van toepassing kunnen zijn. Zijn de nieuwe btw-regels inderdaad op jou van toepassing, dan is het verstandig om vooraf na te gaan waar de deelnemers aan de veiling vandaan komen. Komen deelnemers bijvoorbeeld alleen uit België? Dan is het mogelijk raadzaam om te kiezen voor de lokale btw-registratie in België. Komen de deelnemers aan de veiling uit verschillende EU-lidstaten? Dan is het mogelijk beter om je aan te melden voor de Unieregeling binnen het éénloketsysteem van de Belastingdienst. Wij adviseren je graag wat in jouw situatie het beste is.

In 4 stappen voorbereid op de nieuwe btw-regels

Ben je nog niet (helemaal) voorbereid op de nieuwe btw-regels voor afstandsverkopen? Geen paniek. We helpen je graag op weg met een concreet 4-stappenplan.

Stap 1: Breng eerst in kaart in welke landen je klanten wonen, hoeveel omzet je in welk EU-land behaalt en welk btw-tarief daarop van toepassing is. In het éénloketsysteem ben je namelijk zelf verantwoordelijk voor het bepalen van het juiste tarief én de aangifte van de juiste bedragen.

Stap 2: Beslis of je gebruik wilt maken van de Unieregeling binnen het éénloketsysteem of toch wil kiezen voor een lokale btw-registratie in de afzonderlijke EU-landen. Kies je voor het éénloketsysteem? Meld je dan zo spoedig mogelijk aan via Mijn Belastingdienst Zakelijk. Daarvoor heb je eHerkenning nodig. Je kunt ook vrijwillig opteren voor de Unieregeling. Het voordeel daarvan is dat je het grensbedrag van € 10.000,- niet in de gaten hoeft te houden.

Stap 3: Richt je administratie (bijvoorbeeld Yuki) correct in door het aanmaken van alle nodige (nieuwe) btw-codes, btw-tarieven en landcodes.

Stap 4: Ga na hoe je de verschillende productprijzen in je webshop toont en check je productprijs per land. Bij een bezoek aan je webshop wil je klant immers een juiste prijs inclusief btw zien. Dit kan bijvoorbeeld op basis van de locatie of ingevoerde adresgegevens van je buitenlandse klant.

Tot slot

Heb je behoefte aan meer informatie of wil je sparren met één van onze specialisten? Bel of mail ons dan gerust via 038 – 333 75 74 of info@felix.nl. We denken graag met je mee!

Logo felix.
Goudplevier 123
8271 GB IJsselmuiden
Duurzaamheid
felix. en duurzaamheid
Lees het hier
Daar word jij wijzer van
Gratis tips afgestemd op jouw branche
Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte van nieuwe regelgeving en andere nieuwswaardigheden.
felix. © 2025 Alle rechten voorbehouden.
Disclaimer | Privacy | Algemene voorwaarden