Bij het aannemen van een nieuwe medewerker weet je nooit vooraf 100% zeker of het een juiste keuze is. Op basis van een CV, motivatiebrief en een aantal gesprekken besluit je of iemand past bij je onderneming of niet. Maar hoe kom je hierachter als je de kandidaat nog niet persoonlijk kent?
Het begint bij het opstellen van een goede functieomschrijving. In een functieprofiel omschrijf je het takenpakket van de functie, waarvoor jij een vacature hebt geplaatst. Naast het takenpakket omschrijf je ook de volgende zaken:
Het doel hiervan is de sollicitant duidelijk te maken waar hij/zij gaat werken en wat zijn/haar werkzaamheden worden. Een goed profiel of goede omschrijving zorgt er ook voor dat je tijdens het contact met de sollicitant je kan focussen op de persoon en de motivatie en minder tijd kwijt bent met uitleg over de organisatie en de afdeling. Kortom, hoe beter de functieomschrijving of het functieprofiel, hoe soepeler het sollicitatieproces gaat verlopen. Het volgende stappenplan helpt je hierbij:
Naast de nieuwe werknemer op de hoogte stellen van de inhoud van zijn/haar functie, biedt functieprofielen ook andere voordelen:
Al met al komt er heel wat bij kijken, maar biedt het ook veel voordelen. Heb je hierbij hulp nodig? Wil je even sparren? Onze HR-adviseur Armanda Kolk helpt je graag!