Tijdens een sollicitatieprocedure verzamel je als werkgever meerdere persoonsgegevens van sollicitanten. Dat is op zichzelf natuurlijk geen probleem. Voor het maken van een correcte beoordeling heb je nu eenmaal bepaalde gegevens nodig. Bovendien staan er op sollicitatiebrieven en cv’s vaak meerdere persoonsgegevens vermeld. Maar, óók sollicitanten hebben privacyrechten.
In de praktijk worden sollicitatiebrieven en cv’s vaak tijdenlang bewaard onder het mom: “je-weet-maar-nooit-wanneer-het-nog-van-pas-komt”. Een stapel brieven en cv’s in de onderste bureaulade is bij veel bedrijven niet ongewoon. Toch strookt dat niet met de privacywetgeving. Heeft een sollicitant de functie namelijk niet gekregen? Dan mogen de persoonsgegevens van die sollicitant niet langer dan 4 weken na afloop van de sollicitatieprocedure worden bewaard.
Hierop is wel één uitzondering. Want, stel dat je de persoonsgegevens van een bepaalde sollicitant graag in je portefeuille wilt houden. Bijvoorbeeld omdat er op dit moment voor deze sollicitant geen passende functie beschikbaar is, maar dat de kans bestaat dat dat over een paar maanden wél het geval is. In zo’n situatie mag je de sollicitant vragen of je zijn of haar persoonsgegevens en sollicitatie tot maximaal 12 maanden mag bewaren. Geeft de sollicitant toestemming? Dan mag je de gegevens inderdaad maximaal 12 maanden na beëindiging van de sollicitatieprocedure in je portefeuille houden. Geeft de sollicitant geen toestemming of laat hij of zij niets van zich horen? Dan dien je zijn of haar persoonsgegevens alsnog uiterlijk binnen 4 weken na het einde van de sollicitatieprocedure te vernietigen.
Hoe zit het dan met gemaakte aantekeningen tijdens het sollicitatiegesprek? Zijn dat wel “persoonsgegevens”? Ja, zelfs handgeschreven aantekeningen kúnnen onder persoonsgegevens vallen als ze iets over de sollicitant vertellen én aan het dossier van de sollicitant worden toegevoegd.
Verder is in de praktijk, zeker bij grotere werkgevers, het doen van een screening of afnemen van een assessment niet ongewoon. Ook daar is op zichzelf niet veel mis mee. Voor werkgevers is het immers van groot belang om betrouwbaar personeel in dienst te nemen en te hebben. Via een screening worden vaak gegevens van het curriculum vitae verder nagetrokken. Dat neemt echter niet weg dat een screening ingrijpend kan zijn voor de privacy van de sollicitant. Daarom moet een werkgever wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo moet de werkgever een legitieme reden hebben (bijvoorbeeld dat de toekomstige werknemer integer en betrouwbaar moet zijn), moet de screening noodzakelijk zijn én moet de werkgever de sollicitant informeren over de screening (zowel vooraf als óók over de uitkomst).
Wil je meer weten over het vastleggen van gegevens van een sollicitant? Of ben je benieuwd wat je wel en niet mag vragen aan een sollicitant tijdens het sollicitatiegesprek? Neem gerust contact met ons op via 038 333 75 74 of info@felix.nl. Ons kantoor helpt je graag!