Je bent hier:
Home>Help! Mijn pensionklant heeft een betalingsachterstand. Wat kan ik het beste doen?
Help! Mijn pensionklant heeft een betalingsachterstand. Wat kan ik het beste doen?
donderdag 14 jan 2021
Niet betalende klanten zijn vervelend. Ook in de paardenwereld komt het geregeld voor. Denk bijvoorbeeld aan pensionklanten die slecht of niet betalen, waardoor er een (grote) betalingsachterstand is ontstaan. Frustrerend, want ondertussen staat het paard wel bij jou op stal en lopen de kosten aan stalling, voer en verzorging elke dag natuurlijk verder op. Kosten die uiteraard gewoon betaald moeten worden. Jouw schoorsteen moet immers ook blijven roken. Hoe ga je het beste om met niet of slecht betalende pensionklanten? Wij merken dat hippisch ondernemers dit in de praktijk vaak lastig vinden. Daarom geven wij je een zestal tips!
Zit er zo kort mogelijk op: Zoek actief contact met de klant om over de betalingsachterstand te praten en probeer zo veel mogelijk door te vragen. Mogelijk is er iets aan de hand waar jij niets vanaf weet.
Maak concrete betaalafspraken: Probeer zo concreet mogelijke afspraken te maken over de betalingsachterstand. Neem bijvoorbeeld geen genoegen met “ik maak de betalingsachterstand volgende week in orde”, maar spreek concreet af dat je er vanuit gaat dat betaling vóór woensdag 13:00 uur ontvangen moet zijn.
Overweeg het retentierecht als extra drukmiddel: Overweeg eventueel om als extra drukmiddel het retentierecht uit te oefenen over het paard of de paarden van de niet betalende pensionklant. Via het retentierecht heb je als stalhouder het recht om een zaak (bijvoorbeeld een paard of het harnachement dat bij jou ligt opgeslagen) onder je te houden, totdat de pensionklant zijn betalingsschuld in orde heeft gemaakt. Bij paarden kleven er echter wel een aantal risico’s aan het retentierecht.
Op degene die het retentierecht uitoefent, rust namelijk een zorgplicht. Dat betekent kort gezegd dat de zaak in een goede staat moet worden gehouden. Bij een auto is dat bijvoorbeeld vrij makkelijk. Een garagehouder kan de auto immers in een schuur laten staan, totdat de klant de betalingsachterstand volledig heeft betaald. Maar: een paard is natuurlijk geen auto. Een paard moet dagelijks gevoerd en verzorgd worden. En dat kost de pensionstal natuurlijk geld, want voer en verzorging is nu eenmaal niet gratis. Overigens dient de eigenaar van het paard de gemaakte kosten door het uitoefenen van het retentierecht wel te vergoeden aan de pensionstal. Maar om die gemaakte kosten ook daadwerkelijk betaald te krijgen is vaak een lastig verhaal. Zeker als er al een betalingsachterstand is. Dat betekent dat een pensionstal die het retentierecht wil uitoefenen dit vooraf wel goed moet afwegen. Bij een langdurig retentierecht kunnen de kosten van voer en verzorging immers snel oplopen, waardoor de schuld in het slechtste geval alleen maar groter wordt en je mogelijk nog verder van huis bent.
Waarborgsom: Overweeg om bij nieuwe pensionklanten de betaling van een waarborgsom te vragen, als extra zekerheid voor een correcte nakoming van de (betaal)verplichtingen van de pensionklant. Daarbij zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een bedrag van € 500,- of € 1.000,-. Zo heb je toch wat (reserve)geld achter de hand, indien er een betaalachterstand ontstaat.
Verdere juridische stappen: Kom je er toch niet uit met de pensionklant? Dan behoren een incassoprocedure en eventuele verdere juridische maatregelen tot de mogelijkheden.
Maak jouw eigen pensionstallingsovereenkomst: Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Daarom adviseren wij pensionstallen om te werken met pensionstallingsovereenkomsten. In zo’n pensionstallingsovereenkomst kun je bijvoorbeeld duidelijke afspraken maken over betaling en een waarborgsom. Ook kun je er voor kiezen om vooruit te factureren. Zo verklein je voor jezelf de risico’s op non-betaling. En dat is natuurlijk niet het enige wat in een pensionstallingsovereenkomst kan worden geregeld. Wat dacht je van de looptijd van de overeenkomst, richtlijnen voor voer/verzorging, het gebruik van de accommodatie, aansprakelijkheid, huisregels en opzegging van de overeenkomst?
Kortom, ben jij stalhouder en heb je paarden van derden in pensionstalling staan? Zorg dan dat jij met passende pensionstallingsovereenkomsten werkt. Zo liggen de afspraken voor beide partijen over en weer duidelijk vast en is de kans op discussies een stuk kleiner. Stel nu een contract op zodat jij je zaken goed op orde hebt en geen gedoe krijgt achteraf.