Blog

Heb jij je UBO-registratie al op orde? Nog één week tot de deadline van 27 maart 2022!

donderdag 17 mrt 2022

UBO-REGISTER: NOG ÉÉN WEEK TOT DE DEADLINE!

Had jij op 27 september 2020 een bestaande onderneming en heb jij tot op heden nog geen UBO-registratie gedaan? Dan heb je nog ongeveer één week de tijd tot de deadline van 27 maart 2022. Weet je niet goed waar je moet beginnen of heb je hulp nodig? Geen probleem. Wij zetten het graag nog een keer voor je op een rij. Lees verder en zorg dat je tijdig actie onderneemt.

Het UBO-register in het kort

Het doel van het UBO-register is om inzicht te krijgen in de personen die het uiteindelijk voor het zeggen hebben binnen ondernemingen. Wie trekt er nu écht aan de touwtjes? Zo probeert men financieel-economische criminaliteit (bijvoorbeeld het witwassen van geld) tegen te gaan. Heb jij bijvoorbeeld meer dan 25% van de aandelen in een BV? Of ben je voor meer dan 25% eigenaar van een VOF of maatschap? Dan ben jij een ‘UBO’.

Het UBO-register geldt in ieder geval voor de volgende organisaties:

  • BV’s
  • NV’s
  • vennootschappen onder firma
  • maatschappen
  • stichtingen
  • commanditaire vennootschappen
  • verenigingen met volledige rechtsbevoegdheid
  • verenigingen met beperkte rechtsbevoegdheid maar mét onderneming

Een aantal rechtsvormen zijn uitgezonderd van de registratieplicht in het UBO-register. Bijvoorbeeld eenmanszaken.

Nog één week tot de deadline van 27 maart 2022

Vanaf de invoering van het UBO-register op 27 september 2020 hebben bestaande ondernemingen 18 maanden de tijd gekregen om hun UBO’s in te schrijven. Had jij op 27 september 2020 een bestaande onderneming en heb jij tot op heden nog geen UBO-registratie gedaan?

Dan heb je nog tot en met 27 maart 2022 de tijd om de UBO’s van jouw organisatie in te schrijven in het UBO-register. Dit doe je gemakkelijk zelf via kvk.nl/ubo. Alleen de tekenbevoegden binnen jouw organisatie kunnen die inschrijving in orde maken.

Regel je de UBO-registratie niet op tijd? Dan voldoe je niet aan de wet- en regelgeving en loop je risico’s op strafrechtelijke en bestuursrechtelijke sancties. Bijvoorbeeld het schuldig maken aan een financieel delict en/of het moeten betalen van (hoge) boetes.

Let op dat je je UBO-inschrijving met de juiste documenten onderbouwt

Bij het inschrijven van UBO’s moeten documenten aangeleverd worden waaruit het belang van de UBO’s blijkt. Graag zetten we een paar voorbeelden voor je op een rij:

  1. Heb je een VOF of maatschap? Dan kan de VOF- of maatschapsakte bijvoorbeeld als bewijs dienen, omdat daar de inbreng en winstverdeling staat beschreven.
  2. Heeft een natuurlijk persoon 100% van de aandelen in een B.V. of holding B.V.? Dan hoef je geen documenten te uploaden waaruit het belang van de UBO blijkt. Voorwaarde is dan wel dat de UBO ook als enig aandeelhouder van deze organisatie ingeschreven staat in het Handelsregister.
  3. Heb je een BV structuur? Dan kun je bijvoorbeeld denken aan: het aandeelhoudersregister, de oprichtingsakte, het certificaathoudersregister, de statuten en/of een stemovereenkomst.
  4. Maakt de organisatie waarvoor jij opgave moet doen deel uit van een bijzondere/ingewikkelde constructie? Dan is het raadzaam om ook een organogram bij te voegen.

Tot slot

Heb je nog hulp nodig bij de UBO-registratie? Bijvoorbeeld bij het bepalen van de UBO’s binnen jouw organisatie of bij het samenstellen van de juiste documenten ter bewijsvoering? Geen probleem. Neem dan gerust contact met ons op via 038 – 333 75 74 of info@felix.nl. Hij denkt graag met je mee!

Logo felix.
Goudplevier 123
8271 GB IJsselmuiden
Duurzaamheid
felix. en duurzaamheid
Lees het hier
Daar word jij wijzer van
Gratis tips afgestemd op jouw branche
Laat je e-mailadres achter en we houden je op de hoogte van nieuwe regelgeving en andere nieuwswaardigheden.
felix. © 2025 Alle rechten voorbehouden.
Disclaimer | Privacy | Algemene voorwaarden