Algemene voorwaarden worden ook wel de zogeheten ‘kleine lettertjes’ genoemd. Maar wist je wel dat de kleine lettertjes voor jou als ondernemer van grote betekenis kunnen zijn? Het is meestal niet het eerste waar je aan denkt voor je onderneming. Kun je wel wat hulp gebruiken en wil je graag weten welke risico’s je loopt zónder algemene voorwaarden? Lees dan verder want in dit artikel benoemen we een aantal redenen waarom een goede set algemene voorwaarden voor ondernemers een ‘must-have’ is.
Via algemene voorwaarden kun je jouw onderneming (en jezelf) beschermen tegen risico’s die ondernemen met zich mee brengt. Wat denk je van:
Met algemene voorwaarden kun je deze risico’s aanzienlijk verkleinen. Daarmee verklein je ook de kans op juridische conflicten en ‘gedoe’. In voorwaarden kun je namelijk een aansprakelijkheidsbeperking opnemen. Gaat er onverhoopt iets mis bij de uitvoering van de opdracht voor de klant? Dan kun je op je algemene voorwaarden terugvallen. Zo voorkom je hoge schadeclaims.
Via algemene voorwaarden kun je meerdere afspraken in één keer standaard laten gelden als je overeenkomsten sluit met je klanten. Dat is handig én efficiënt. Want daardoor hoef je niet bij elke overeenkomst opnieuw te onderhandelen over bijvoorbeeld betaaltermijnen, levertijden, garanties, annulering en opzegging van de overeenkomst. Ook hoef je niet bij elke offerte of overeenkomst opnieuw (standaard)afspraken vast te leggen. Door het hanteren van algemene voorwaarden is bovendien over en weer direct duidelijk wat de afspraken, rechten & verplichtingen zijn.
Als je op rekening producten levert aan klanten, dan kun je jouw juridische positie enorm versterken door in je algemene voorwaarden een eigendomsvoorbehoud op te nemen. Dit is een sterk recht waarbij je – ondanks levering aan de andere partij – eigenaar blijft totdat er is betaald. Wordt er niet betaald? Dan heb je via het eigendomsvoorbehoud het recht om de producten weer op te eisen.
Daarnaast kun je in algemene voorwaarden spelen met de hoogte van de incassokosten & de rente die je rekent over facturen die niet op tijd betaald worden. Wettelijk zijn er percentages voor rente en incassokosten. Maar, wist jij wel dat je bij zakelijke klanten in jouw voordeel van die wettelijke regels mag afwijken?
Zo kun je bijvoorbeeld 1,5% rente per maand rekenen in plaats van slechts een percentage op jaarbasis. Ook kun je de incassokosten bijvoorbeeld standaard op 15% van de openstaande schuld zetten, in plaats van de wettelijke staffel die lagere percentages hanteert.
Moet je dit dan voortaan altijd gebruiken als een (zakelijke) klant een paar dagen te laat is met betalen? Nee. Maar mocht er een keer onverhoopt een vervelend incassodossier komen en is een procedure bij de rechter eventueel noodzakelijk, dan kun je teruggrijpen op die regels in je algemene voorwaarden én kunnen ze je zelfs geld opleveren.
Brandt het hele gebouw af door een fout van jou als installateur? Dan kun je als onderaannemer aansprakelijk gesteld worden voor het hele bedrag. Door goede algemene voorwaarden te hebben, kun je dit voorkomen.
Wil jij algemene voorwaarden laten opstellen? Wil je nog meer weten over jouw risico’s? Neem gerust contact met ons op. Je bereikt ons via de info@felix.nl of via 038 – 333 75 74. Wij denken graag met je mee.