Hippisch ondernemers opgelet! Ben jij al klaar voor de aangescherpte Identificatie & Registratie (I&R) regelgeving voor paarden die per 21 april 2021 in gaat? Wij praten je graag bij over het doel van de nieuwe regelgeving en welke gevolgen dit heeft voor de paardenwereld. Ook voorzien we hippisch ondernemers van een handig stappenplan. Zo weet jij precies wat er vanaf 21 april 2021 van jou wordt verwacht én kun je nu al de nodige voorbereidingen treffen. Lees gauw verder.
Allereerst staan we kort stil bij de vraag: waarom worden de I&R regels eigenlijk aangescherpt? De nieuwe wet- en regelgeving op het gebied van identificatie & registratie van paarden komt voort uit de Europese diergezondheidsverordening. Met andere woorden: vanuit Europa zijn er nieuwe regels en wetten bedacht voor identificatie & registratie, welke regels vanaf 21 april 2021 daadwerkelijk in Nederland (en andere EU-lidstaten) gaan gelden.
Via de nieuwe I&R regels wordt inzichtelijk waar paarden in Europa verblijven. Zo kan er in de toekomst bij een uitbraak van een besmettelijke ziekte sneller en gerichter gehandeld worden om verdere besmetting en gevaar voor de volksgezondheid te voorkomen. Registraties dienen straks te worden bijgehouden in een centrale database (van het RVO) en in een lokale (eigen) administratie.
De aangescherpte I&R regels hebben consequenties voor de zogeheten “houder van een paard” en de “houder van een locatie”. Het maakt daarbij niet uit of er hobbymatig of professioneel paarden worden gehouden. Zowel de houder van een paard, als de houder van een locatie, dienen registraties bij te houden. Wat is het verschil?
In bepaalde gevallen kunnen de houder van een paard en de houder van de locatie een en dezelfde persoon (of rechtspersoon) zijn. Bijvoorbeeld als een paard een aantal jaren op een opfokbedrijf staat en de eigenaar van het paard de verantwoordelijkheid, dagelijkse verzorging en besluitvorming over het paard heeft overgedragen aan het opfokbedrijf. Een ander voorbeeld is de hobbymatige paardenhouder die aan huis een aantal eigen paarden heeft staan.
Er is dus werk aan de winkel voor hippisch ondernemers. Zeker als jij een pensionstal, trainingsstal of bijvoorbeeld een opfokbedrijf exploiteert. Maar, waar begin je? Terechte vraag! Speciaal voor hippisch ondernemers ontwikkelden wij daarom een handig stappenplan. Zo weet jij wat van jou concreet wordt verwacht en kun je vandaag al starten met de eerste voorbereidingen.
Allereerst stel je vast of jij inderdaad “houder van een locatie” bent. De houder van een locatie is de eigenaar, de huurder of de bruiklener van een locatie waar paarden overwegend langer dan 30 dagen verblijven. Indien een persoon zijn locatie verhuurt, draagt diegene als het ware de feitelijke macht over de locatie over aan een derde (de huurder). Gebruikt de huurder de locatie vervolgens om paarden te houden (van hemzelf, of van bijvoorbeeld pensionklanten), dan is de huurder dus de houder van de locatie.
Let op: wordt een locatie verhuurd aan meerdere huurders? Dan geldt er een uitzondering. Een locatie heeft namelijk in beginsel namelijk slechts één houder, waardoor in het geval van meerdere huurders de verhuurder wél als houder van de locatie kwalificeert. Indien gewenst kunnen de verhuurder en de huurders onderling wel weer afspraken maken wie de registratieverplichtingen op zich zal nemen.
Indien je hebt vastgesteld dat je inderdaad houder van een locatie bent, dien je jouw locatie te registreren. Dit doe je door een zogenoemd “Uniek Bedrijfsnummer” (UBN) aan te vragen via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Via het UBN nummer zijn alle dierlocaties bij het RVO bekend. Aanvragen van het UBN kan nu al via de volgende link: https://mijn.rvo.nl/dierlocatie-ubn-registreren-en-wijzigen.
Heb je al een UBN nummer voor jouw locatie, maar nog niet het diersoort “paardachtigen” geregistreerd? Via de website van de RVO kun je de diersoort paarden op jouw UBN nummer toevoegen.
Vervolgens dien je de paarden die 30 dagen of langer op jouw locatie aanwezig zijn te registreren in de centrale database van het RVO. Deze paarden worden als het ware gekoppeld aan het UBN nummer van jouw locatie.
Niet álle paarden die 30 dagen of langer op jouw locatie verblijven hoeven geregistreerd te worden in de centrale database van het RVO. In de nieuwe I&R regels zijn namelijk een paar uitzonderingen opgenomen:
Naast de registratie in de centrale database van het RVO, dient de houder van een locatie óók een eigen, lokale administratie bij te houden. Die administratie is vormvrij, bijvoorbeeld via een schriftje of een Excel bestand. In de lokale administratie dien je als houder van een locatie het volgende bij te houden:
Hoe zit het dan met buitenritten of wedstrijden? Moet elk buitenritje straks opgenomen worden in de lokale administratie? Nee. Als het gaat om verplaatsingen binnen 24 uur (dus als het paard diezelfde dag weer terugkeert naar de locatie waar het paard gewoonlijk verblijft), hoeft dit niet geregistreerd te worden. Ook niet in de lokale, eigen administratie.
Hulp nodig bij de inrichting van een correcte en efficiënte lokale I&R administratie voor jouw hippische onderneming? Begrijpelijk. Speciaal voor hippisch ondernemers ontwikkelden wij hiervoor een handige I&R Tool in Excel. Wil je onze I&R tool ontvangen? Dat kan! Stuur een e-mail naar info@felix.nl en dan sturen wij jou de tool kosteloos toe.
De I&R regels worden gehandhaafd door de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit). Bij een controle wordt de feitelijke situatie vergeleken met datgene wat in de centrale database en de lokale administratie geregistreerd staat.
Indien er sprake is van een overtreding (bijvoorbeeld als er een administratie ontbreekt of deze niet blijkt te kloppen), kan de NVWA sancties treffen. Afhankelijk van de overtreding kan de NVWA overgaan tot een waarschuwing, een (bestuurlijke) boete en bij zware overtredingen zelfs strafrechtelijke vervolging. Bovendien blijven overtredingen 3 jaar staan en worden herhaaldelijke overtredingen zwaarder bestraft.
Als hippisch ondernemer zit je uiteraard niet te wachten op waarschuwingen, boetes of vervolging. Zeker niet omdat dit uiteindelijk ook schadelijk kan zijn voor de reputatie en goede naam van jouw hippische onderneming. Zorg daarom dat jouw hippische onderneming vanaf 21 april a.s. “I&R proof” is.
Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen? Of heb je hulp nodig bij het I&R proof maken van jouw hippische onderneming? Bel of mail ons dan gerust via 038 – 333 75 74 of info@felix.nl. Wij helpen je bijvoorbeeld graag bij het inrichten van een lokale administratie. Of bij het op papier vastleggen van schriftelijke afspraken over de rolverdeling, bijvoorbeeld dat de pensionklant zelf verantwoordelijk blijft voor de registratie van het paard en de pensionstal slechts voor de registratie van de locatie.